Industri automotif perlu menubuhkan badan khusus bagi mengawal selia pusat perkhidmatan kereta di negara ini.

Ia berikutan sikap tidak sensitif segelintir pengeluar kereta berhubung kepuasan pengguna dan aduan yang tidak dilayani dan diselesaikan dengan wajar.

Presiden Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), Profesor Datuk Dr. Marimuthu Nadason berkata undang-undang sedia ada perlu diperhalusi bagi memastikan hak pengguna kenderaan dapat dipenuhi.

Pada 2014, berdasarkan rekod NCCC, pengguna kereta di Malaysia mengalami kerugian lebih 25 juta ringgit disebabkan perkhidmatan yang tidak memuaskan dari pusat perkhidmatan pengeluar kereta.

Bagi Pusat Khidmat Aduan Pengguna itu, lebih mengecewakan lagi apabila aduan yang diterima banyak berkait dengan pengeluar kereta tempatan.

"NCCC menggesa pembuat kereta menjalankan kajian mendalam mengenai kebolehgunaan dan kemampanan aksesori kereta, alat ganti untuk kereta baru atau terpakai.

"Perhatian terhadap perkhidmatan pelanggan selepas jualan sahaja tidak memadai. Bekalan alat ganti hendaklah sentiasa mencukupi," katanya.

Menurut Marimuthu, sifat mahu mengaut keuntungan dan kegagalan mematuhi standard keselamatan di kalangan penggiat industri automotif perlu dihentikan.

Persatuan Automotif Malaysia digesa untuk memastikan ahli yang berdaftar di bawah mereka lebih bertanggungjawab dalam memastikan tahap perkhidmatan pelanggan lebih efektif.

"Kita mahu Persatuan Automobil memastikan ahli yang berdaftar supaya lebih prihatin terhadap aduan yang diterima.

"Contohnya apabila pengguna yang membeli kereta baru tidak berpuas hati, perkhidmatan pelanggan perlu lebih efektif," kata Marimuthu pada sidang media selepas pelancaran Laporan Tahunan NCCC 2014 di sini, hari ini.

Marimuthu menekankan keperluan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk memastikan setiap aduan diselesaikan dan mengenakan tindakan denda jika syarikat enggan bekerjasama.

Sementara itu, pada pembentangan laporan tahunan NCCC, pengguna Malaysia secara keseluruhannya mengalami kerugian hampir 70 juta ringgit pada 2014 disebabkan kualiti produk dan perkhidmatan yang tidak memuaskan.

Lima sektor telah dikenalpasti menerima aduan tertinggi iaitu, E-Dagang, Produk Pengguna AM, Telekomunikasi dan Jalur Lebar, Automobil dan Bengkel Kereta serta Pelancongan.