KUALA LUMPUR: RAM Ratings menyemak semula unjuran keseluruhan inflasi 2022 kepada 3.0 peratus daripada 2.5 peratus pada awalnya (2021: 2.5 peratus).

Dalam satu kenyataan hari ini, agensi penarafan itu berkata semakan itu mengambil kira perubahan terbaharu subsidi dan harga siling bagi barangan makanan harga terkawal utama serta pelepasan kos bahan api dan penjanaan yang tinggi daripada jangkaan kepada pelanggan setakat ini bagi tahun ini.

Penarikan subsidi bagi minyak masak dalam botol, serta harga siling yang tinggi bagi barangan makanan seperti ayam dan telur, berkuat kuasa 1 Julai, 2022.

"Kami menjangkakan langkah ini bagi menaikkan inflasi keseluruhan pada separuh kedua 2022 sebanyak kira-kira 0.3 mata peratusan. Inflasi makanan telah meningkat kepada 5.2 peratus pada Mei 2022, berbanding 3.2 peratus pada Disember 2021.

"Memandangkan tekanan harga yang berpanjangan yang dihadapi oleh perniagaan, lebih banyak pelepasan kos bahan api dan penjanaan kepada pengguna tidak dapat dielakkan pada separuh kedua 2022. Asas yang rendah disebabkan diskaun tarif elektrik PEMULIH pada suku ketiga 2021 turut mendorong kadar inflasi keseluruhan lebih tinggi pada tahun ini," kata agensi itu.

Sementara kerajaan sedang mempertimbangkan skim alternatif untuk subsidi petrol, subsidi semasa untuk petrol RON95 dan diesel, serta tarif elektrik dan air akan membantu meredakan tekanan inflasi selanjutnya, kata RAM Ratings.

Item ini secara kolektif membentuk hampir 13 peratus daripada bakul indeks harga pengguna (CPI), kata agensi itu.

Bank Negara Malaysia menaikkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 50 mata asas kepada 2.25 peratus, tahun ini setakat ini, manakala kenaikan kadar faedah berlaku berikutan pemulihan ekonomi yang lebih kukuh dan momentum permintaan yang lebih kukuh, kata RAM Ratings.

"Unjuran kami yang dikemas kini adalah untuk OPR tahun ini berakhir pada 2.50 peratus. Selain kelembapan ekonomi yang tidak dijangka, kami menjangkakan kitaran pengetatan akan berterusan pada 2023, pada kadar dan kuantum yang terukur," tambahnya.

-- BERNAMA