KUALA LUMPUR:Penularan pandemik COVID-19 telah menyebabkan Razer Inc, jenama gaya hidup global terkemuka khusus untuk penggemar permainan dalam talian, menangguhkan pencarian lokasi untuk pembukaan cawangan 'walk-in' syarikat di rantau Asia Tenggara.

Ketua Pegawai Eksekutif bahagian teknologi kewangan (fintech) syarikat Razer Fintech, Lee Li Meng berkata antara lokasi strategik yang ditinjau ialah Thailand dan Filipina.

Beliau menjelaskan perkara yang sama berlaku untuk perancangannya di Malaysia walaupun telah mengadakan perbincangan dengan beberapa rakan kongsi berkenaan dengan pembukaan cawangan 'walk-in'nya di dalam negara.

Cawangan pertama Razer di rantau Asia Tenggara telah dibuka di Manila, Filipina, tetapi ditutup pada 2018 kerana syarikat memerlukan ruang yang lebih besar.

Pada masa ini, empat cawangannya iaitu di San Francisco, Las Vegas, London dan Hong Kong beroperasi dan telah menunjukkan pemulihan dalam aliran penggunaan selepas ditutup berikutan pandemik COVID-19 yang menjurus kepada pelaksanaan sekatan pergerakan.

"Perniagaan masih berjalan dengan baik tetapi lebih digerakkan secara domestik," katanya.

Beliau memaklumkan keempat-empat cawangan permainan syarikat pernah digunakan untuk menerima penyertaan peminat dari negara lain sebelum pelaksanaan sekatan pergerakan.

"Mungkin pada masa akan datang, apabila keadaan lebih tenang, kita akan meninjau lebih banyak lokasi," kata beliau kepada Bernama.

Lee berkata Razer melihat potensi pertumbuhan yang menggalakkan di rantau ini meskipun ia mungkin tidak sebesar pasarannya di Amerika Syarikat (AS), China dan Eropah, yang mana syarikat menduduki tempat teratas dalam ruang perkakasan permainan di negara-negara berkenaan seperti papan kekunci, tetikus dan set kepala.

"Untuk perniagaan komputer riba, dari segi segmen permainan premium, kami berada di tempat nombor satu di AS. Kami hanya menghantar keluar komputer riba luar dari AS pada 2019. Maka, ini satu lagi perniagaan yang kami boleh usahakan.

"Ada banyak lagi perkara yang perlu lakukan sebelum kami boleh menjual komputer riba. Kami perlu pastikan adanya pusat perkhidmatan dan lain-lain, Jadi, ini satu lagi segmen yang kami mahu kembangkan di masa hadapan," tambah beliau.

Syarikat turut memperkenalkan Razer Kishi, pengawal sejagat permainan tersedia awan generasi akan datang untuk peranti mudah alih, bagi menyokong segmen paling pesat berkembang iaitu permainan mudah alih.

Selain itu, Razer Gold, yang merupakan kredit maya untuk penggemar permainan, menyaksikan peningkatan dalam jumlah jualan seluruh dunia sebanyak 125 peratus untuk separuh pertama 2020 berbanding tempoh sama tahun lepas.

Nilai jumlah dagangan Razer Fintech yang dikendalikan oleh Razer Merchants Services (RMS) dan Razer Pay, melonjak 115 peratus pada separuh pertama 2020 berbanding tempoh sama 2019.

Lee berkata syarikat terus berusaha meningkatkan penerimaan dan membawa lebih ramai rakan kongsi melibatkan diri dalam e-dompet mudah alihnya, Razer Pay dan RMS, platform pembayaran pedagang pelbagai mata wang.

Razer juga bekerjasama dengan pengurus aset AS, Franklin Templeton untuk mewujudkan inovasi pengurusan kekayaan digital untuk golongan belia dan generasi milenium.

Ditanya bilakah produk pertama akan diperkenalkan, Lee berkata Razer pada masa ini sedang berurusan dengan beberapa pengawal selia termasuk Bank Negara Malaysia dan telah bersedia melancarkan inovasi mereka sebaik sahaja mendapat kelulusan.

-- BERNAMA