Malaysia masih boleh meningkatkan akses pasaran ke India walaupun sekiranya negara itu menarik diri daripada Perundingan Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP), demikian Dewan Rakyat dimaklumkan pada Khamis.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) berkata ini dapat dilakukan menerusi kajian semula Perjanjian Kerjasama Ekonomi Komprehensif Malaysia-India (MICECA) dan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) ASEAN-India.

Jika India menarik diri daripada RCEP, ia akan mengurangkan impak dari segi saiz pasaran, kata kementerian itu dalam jawapan bertulis pada persidangan Dewan Rakyat semalam.

Ia bagi menjawab soalan William Leong Jee Keen (PKR-Selayang) yang ingin tahu mengenai status rundingan dan kesan India menarik diri daripada RCEP.

Menurut data Bank Dunia pada 2018, RCEP dengan penglibatan India akan membolehkan Malaysia mengakses 47.5 peratus saiz pasaran atau hampir separuh jumlah penduduk dunia iaitu 3.6 bilion orang.

MITI berkata, pada tahun ini, lima mesyuarat RCEP secara maya telah diadakan bagi peringkat ketua perunding Jawatankuasa Rundingan Perdagangan (TNC) iaitu pusingan ke-29 (20-24 April), pusingan ke-30 (13-20 Mei), Mesyuarat Khas TNC (10-11 Jun), pusingan ke-31 (9 Julai) dan Mesyuarat Intersesi TNC ke-8 (7 Ogos).

Selain itu, mesyuarat intersesi ke-10 peringkat menteri turut dijalankan secara maya pada 23 Jun.

Mesyuarat tersebut diadakan bertujuan untuk memuktamadkan beberapa isu tertunggak yang telah disebutkan sebelum ini, kata kementerian berkenaan.

-- BERNAMA