JOHOR BAHRU: Projek Rapid Transit System (RTS) Link, yang dijadual siap menjelang 2026, terbukti menjadi pemangkin kepada ekonomi Johor dengan meningkatkan kesalinghubungan dengan Singapura dan merangsang semula pasaran hartanah tempatan, terutamanya di Johor Bahru.

Pengurus Negara PropertyGuru Malaysia Sheldon Fernandez berkata Johor sedang menyaksikan metamorfosis yang agak ketara, daripada statusnya sebagai negeri yang mempunyai hartanah tidak terjual tertinggi kepada kedudukan yang lebih menguntungkan.

"Peningkatan ini disebabkan oleh pelbagai inisiatif yang dilaksanakan oleh negeri berkenaan seperti pembangunan RTS Link, penetapan Forest City sebagai Zon Kewangan Khas (SFZ), cadangan Zon Ekonomi Khas (SEZ) Johor-Singapura dan potensi pemulihan rel laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR).

"Usaha ini bukan sahaja meningkatkan permintaan hartanah tetapi turut memacu nilai hartanah," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Menurut pasaran hartanah iProperty Malaysia, permintaan untuk hartanah Johor Bahru naik 17 peratus apabila RTS Link mencapai penyiapan 50 peratus pada April 2023.

"Laporan Pasaran Hartanah Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (Napic) 2023 juga mencatatkan pengurangan 20 peratus dalam unit hartanah tidak terjual di Johor, daripada 5,258 pada 2022 kepada 4,228 unit menjelang 2023," katanya.

Sementara itu, Fernandez berkata Johor Bahru juga menyaksikan median dari tahun ke tahun bagi permintaan pertumbuhan harga yang ketara sebanyak 20 peratus untuk kediaman perkhidmatan.

Beliau berkata unit yang lebih kecil, khususnya, merekodkan pertumbuhan harga yang kukuh dengan kategori 501-750 kaki persegi mencatatkan pertumbuhan 27 peratus dalam harga, manakala unit 751-1,000 kaki persegi mencatatkan pertumbuhan harga 18 peratus dan unit 1,001- 1,250 kaki persegi menyaksikan pertumbuhan harga 15 peratus.

"Ini mungkin menunjukkan bahawa kelebihan dalam sambungan yang lancar menjadi keutamaan berbanding ruang kediaman yang lebih besar susulan kos kemasukan yang lebih rendah dan berdekatan dengan nadi pengangkutan utama," katanya.

Memetik Panduan Hartanah Global, Fernandez berkata purata hasil sewa kasar di Malaysia berada pada 5.16 peratus semasa suku pertama 2024, dengan Johor melepasi purata nasional pada 6.25 peratus.

"Seperti cerminan pada tahun sebelum ini, ternyata landskap hartanah Johor sedang mengalami tempoh pertumbuhan sehingga berlakunya lonjakan permintaan untuk hartanah di negeri itu terutamanya di Johor Bahru," katanya.

Fernandez berkata pelabur dan pembeli rumah yang ingin memanfaatkan momentum ini harus mempertimbangkan dengan teliti Johor Bahru dan kawasan pinggirannya.

"Dengan pembangunan projek-projek utama, seperti RTS dan inisiatif lain yang meletakkan Johor sebagai hab aktiviti ekonomi yang sedang pesat membangun, prospek bagi negeri itu kelihatan menjanjikan," katanya.

Beliau menambah bahawa perkembangan serta pertumbuhan ekonomi yang dijangkakan boleh membawa kepada prospek pelaburan yang menarik dalam sektor hartanah.

-- BERNAMA