Syarikat Malaysia digesa mengambil peluang daripada perdagangan sempadan antara Malaysia dan Thailand yang semakin berkembang, menurut Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade).

Pesuruhjaya Perdagangan Matrade di Thailand, Niqman Rafaee M.Sahar, berkata syarikat Malaysia perlu memanfaatkan aktiviti perdagangan sempadan yang aktif untuk menembusi pasaran Thailand yang lebih besar.

"Kira-kira 60 peratus daripada perdagangan kita (Malaysia-Thailand) daripada aktiviti perdagangan sempadan.

"Oleh itu, syarikat Malaysia perlu mengambil peluang daripada aktiviti tersebut dengan mewujudkan usaha sama atau kerjasama dengan rakan kongsi Thailand," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata Thailand, yang mempunyai 69 juta penduduk dan 77 wilayah, merupakan pasaran yang besar kepada syarikat Malaysia dan dengan rakan kongsi tempatan, ia akan memudahkan kemasukan mereka ke pasaran Thailand.

Pada tahun lepas, jumlah perdagangan antara Malaysia dan Thailand mencecah RM86 bilion, meningkat sebanyak 8 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Katanya antara produk yang diniagakan ialah getah, kayu, komputer, alat ganti kereta, penjana motor, produk agro, makanan yang diproses, serta barangan elektrik dan elektronik.

Niqman Rafaee berkata Matrade akan menganjurkan ekspo perdagangan sempadan di Kota Bharu dari 17-19 Ogos ini dalam usaha untuk merancakkan lagi aktiviti perdagangan sempadan.

"Lebih 100 buah syarikat Malaysia akan menyertai acara itu pada tahun ini.

"Pada acara tersebut pada tahun lepas, yang diadakan di Songkhla, selatan Thailand, mencatatkan AS$20 juta (AS$1=RM4.05) nilai perjanjian usaha sama antara syarikat kedua-dua negara dan AS$2 juta jualan langsung bagi syarikat Malaysia," katanya.

Niqman Rafaee berkata syarikat Thailand telah meluaskan operasi mereka di pasaran CLMV (Kemboja, Laos, Myanmar dan Vietnam) serta di Malaysia dan ia perlu mendapatkan pelbagai produk dan bahan mentah.

"Ini merupakan peluang kepada syarikat Malaysia untuk menjadi pembekal kepada syarikat Thailand," katanya.

Katanya kerajaan Thailand turut merancang untuk membelanjakan kira-kira RM30 bilion dalam infrastruktur terutamanya dalam pengangkutan kereta api dan ia merupakan peluang kepada industri besi dan keluli Malaysia.

Mengenai trend perdagangan dua hala antara Malaysia dan Thailand pada tahun ini, katanya ia adalah positif sepanjang tahun ini berikutan ekonomi Thailand dijangka menyaksikan sedikit pemulihan.

Katanya Bank of Thailand (BOT) menjangka Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun ini berkembang pada 3 peratus manakala bank-bank tempatan mengunjurkan ekonomi mencatatkan pertumbuhan sebanyak 3.5 peratus.