JAKARTA: Penyedia perkhidmatan televisyen satelit berbayar Indonesia, PT MNC Vision Networks Tbk (IPTV) akan memasuki pasaran Malaysia tahun ini, kata pengarah utamanya Ade Tjendra.

Anak syarikat konglomerat MNC Group yang beribu pejabat di Jakarta Pusat itu mempunyai lebih 11.5 juta pelanggan di Indonesia.

IPTV bakal menawarkan perkhidmatan televisyen berbayar dan pengedaran kandungan menggunakan teknologi terus ke rumah (DTH).

"Potensi pasaran cukup besar memandangkan masih belum terlalu banyak pemain kandungan televisyen di Malaysia," kata Ade seperti dipetik portal berita, iNews.id.

Menurut Ade, persamaan aspek budaya antara masyarakat di kedua-dua negara memudahkan IPTV untuk menyesuaikan jenis kandungan yang diperlukan.

Perbelanjaan modal pula tidak diperlukan kerana syarikat memanfaatkan liputan satelit sedia ada yang merangkumi kawasan sekitar pulau Sumatera, katanya.

Beliau berkata, pengembangan operasi di Malaysia akan dilaksanakan secara kerjasama dengan penyedia perkhidmatan aplikasi kandungan Malaysia, Ansat Broadcast Sdn Bhd.

Kedua-dua pihak telahpun memeterai lembaran terma perjanjian usaha sama (JV) yang ditandatangani Hary dan pengerusi eksekutif Ansat Broadcast Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun di sini pada Disember tahun lalu.

-- BERNAMA