KUALA LUMPUR: Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan pada Khamis mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang diberikan dua tahun lalu, yang telah menolak tuntutan cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berjumlah RM1.8 bilion terhadap Tenaga Nasional Bhd.

Ini berikutan panel bersetuju bahawa TNB, sebagai syarikat utiliti elektrik dikenali, menjalankan perniagaan pembuatan tenaga, dan jumlah yang diminta terdiri daripada elaun pelaburan semula (RA) yang sepatutnya dikecualikan.

Keputusan itu dicapai sebulat suara oleh barisan panel hakim Mahkamah Rayuan diketuai oleh Datuk Seri Kamaludin Md Said, dan termasuk Datuk See Mee Chun dan Datuk Hashim Hamzah.

See semasa menyampaikan keputusan sebulat suara, memutuskan Mahkamah Tinggi adalah betul dalam membenarkan semakan kehakiman yang dipohon oleh TNB, dan panel bersetuju bahawa perbelanjaan yang dikendalikan oleh syarikat dari 2003 hingga tahun taksiran 2018 adalah untuk pembuatan tenaga, dan dengan itu RA adalah terpakai.

Mahkamah tidak membuat sebarang perintah mengenai kos.

TNB diwakili oleh S Saravana Kumar dan Amira Azhar daripada Rosli Dahlan Saravana Partnership, manakala peguam kanan hasil Ashrina Ramzan Ali dan Surani Che Ismail mewakili ketua pengarah LHDN.

Saravana Kumar, ketika dihubungi The Edge, mengesahkan keputusan mahkamah rayuan.

Kes itu timbul apabila, pada 3 Julai 2020, LHDN melalui surat memaklumkan kepada TNB bahawa RA yang mereka tuntut untuk tahun taksiran 2018 tidak dibenarkan, dan kemudian mengeluarkan notis taksiran tambahan pada 7 Julai 2020, kepada jumlah RM1,812,506,384.64.

Susulan itu, TNB memfailkan semakan kehakiman pada tahun yang sama berhubung pengenaan RM1.812 bilion sebagai taksiran tambahan yang perlu dibayar oleh syarikat utiliti nasional itu.

LHDN dalam rayuannya berhujah bahawa TNB bukan sebuah syarikat pembuatan, dan dengan itu tidak layak untuk insentif cukai tertentu di bawah Jadual 7A Akta Cukai Pendapatan yang membenarkannya untuk RA.

“RA hanya terpakai kepada syarikat pengilangan yang menjalankan aktiviti perkilangan yang mengubah bahan mentah menjadi produk akhir di kilang, dan perbelanjaan modal yang ditanggung ke atas kilang, loji atau jentera untuk projek yang layak adalah layak untuk RA,” LHDN berkata dalam penghujahannya.

TNB, bagaimanapun, memetik kes Komanwel tertentu dan kes Mahkamah Persekutuan yang menyokong pendiriannya bahawa penjanaan elektrik dianggap sebagai aktiviti pembuatan di peringkat global, dalam bentuk perbelanjaannya untuk talian penghantaran, pencawang dan transponder. - DagangNews.com