KUALA LUMPUR: UMW Holdings Bhd mencatatkan kerugian bersih RM47.9 juta pada suku ketiga (S3) berakhir 30 September 2021 daripada untung bersih RM83.87 juta dalam tempoh yang sama pada 2020.

Hasil berkurangan kepada RM2.02 trilion daripada RM2.66 trilion sebelumnya, terutama disebabkan oleh jualan yang lebih rendah dalam segmen automotif serta pembuatan dan kejuruteraan pada suku tersebut, yang mana hanya operasi tertentu kumpulan dibenarkan beroperasi secara kapasiti terhad dengan kelonggaran sekatan pergerakan mulai 16 Ogos 2021, di bawah Pelan Pemulihan Negara (PPN).

"Segmen automotif merekodkan hasil sebanyak RM1.59 trilion, 25.2 peratus lebih rendah daripada RM2.13 trilion yang dilaporkan pada suku yang sama, terutamanya disebabkan oleh volum kenderaan yang lebih rendah dijual pada suku semasa, hasil daripada perintah kawalan pergerakan penuh dan penyambungan semula perniagaan mulai 16 Ogos 2021 dengan kapasiti terhad, ditambah pula dengan kekurangan cip semikonduktor yang berterusan," katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

Mengenai prospek semasa segmen automotif, syarikat itu berkata ia meningkatkan pengeluaran untuk memenuhi perolehan nilai kontrak tertunggak yang menggalakkan.

"Permintaan untuk produk automotif dijangka terus kukuh berikutan pelanjutan pengecualian cukai jualan.

"Walaupun kumpulan telah berjaya mengurangkan impak kekurangan cip semikonduktor bagi tahun ini, namun kumpulan akan terus bekerjasama rapat dengan prinsipal dan pembekal untuk mendapatkan bekalan cip semikonduktor yang konsisten dalam jangka masa sederhana hingga panjang.

"Pengenalan model baharu, termasuk kenderaan elektrik hibrid, serta promosi jualan akhir tahun dijangka memacu jualan lebih kukuh pada suku akhir tahun ini," katanya.

UMW berkata prospek untuk sub-segmen komponen dan pelincir kereta semakin bertambah baik secara beransur-ansur kerana gangguan kepada rantaian bekalan semakin berkurangan dan perniagaan telah mula meningkatkan pengeluaran mereka.

Kumpulan itu menjangkakan persekitaran perniagaan akan terus kekal mencabar untuk baki tahun ini dan akan terus menguruskan kesan negatif pandemik COVID-19 terhadap operasinya.

-- BERNAMA