KUALA LUMPUR: Malaysia akan menjadi tuan rumah penganjuran Akademi Usahawan Wanita (AWE) Asia Timur  dan Sidang Kemuncak Pasifik yang dijadual pada Mac tahun depan.

Program dengan kerjasama Kedutaan Amerika Syarikat (AS) dan Persatuan Jaringan Usahawan Wanita Bumiputra Malaysia (WENA) itu dijangka menghimpunkan wanita dari 10 negara di rantau tersebut, bagi meraikan pencapaian dan berkongsi pengalaman dalam bidang keusahawanan.

Menurut Kuasa Usaha Kedutaan AS di Malaysia, Michael Newbill, sidang kemuncak tersebut memberi fokus kepada usaha membantu meningkatkan kewangan; membina rangkaian; serta mengembangkan perniagaan sama ada dalam talian atau fizikal.

"Salah satu komponen ialah bimbingan, dan semua usahawan akan mempunyai mentor.

"Kita akan menjemput peserta daripada 10 negara untuk datang ke Malaysia bagi berkongsi amalan terbaik mereka. Selain itu, ia akan berbincang mengenai bagaimana aktiviti eksport dan dagangan antara negara termasuk cabaran yang dihadapi usahawan wanita, dan cara mereka mengatasinya," katanya dalam sidang media, di sini pada Khamis.

Terdahulu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Datuk Seri Rina Mohd Harun hadir melancarkan kohort ketiga AWE.

Sebanyak 70 usahawan wanita terpilih pada pusingan ini meliputi Lembah Klang, Negeri Sembilan, Johor, Terengganu, Sabah, dan Sarawak.

AWE, merupakan program yang dibangunkan oleh Jabatan Negara AS di bawah Inisiatif Pembangunan dan Kemakmuran Global (W-GDP) yang dipimpin oleh White House.

Di Malaysia, wanita yang menyertai AWE akan menerima latihan tambahan daripada WENA, bersama mentor serta akses kepada kewangan untuk perniagaan mereka.

Sementara itu, Presiden WENA, Nuraizah Shamsul Bahrain berkata, menjelang sidang kemuncak tersebut, negara-negara yang terlibat akan mengadakan pertemuan secara dalam talian antara Januari hingga Februari.

WENA juga katanya percaya perlu ada keperluan segera untuk mengukuhkan semua perniagaan terutamanya dalam kalangan wanita selepas pandemik COVID-19.

"Negara-negara ini terdiri daripada Asia Pasifik Timur dan mereka semua bersama-sama menjayakan AWE.

"Seingat saya Papua New Guinea merupakan negara yang pertama kali terlibat pada tahun ini. Jadi, segelintir daripada kami sudah tahun ketiga, dan segelintir lagi baru terlibat," ujarnya.

Dalam perkembangan sama, Rina berkata kementeriannya akan terus bekerjasama dengan kementerian-kementerian lain dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi membantu golongan wanita yang memerlukan termasuk di luar bandar dan bandar.

Ujarnya, setakat ini seramai 17,586 wanita telah berjaya dikumpulkan dalam Program Keusahawanan Wanita Bangkit sejak ia diperkenalkan pada September tahun lalu.

"Jadi kalau di peringkat kementerian, kita ada program Wanita Bangkit, geran diberikan RM500. Ia geran yang kecil (amaun) tetapi untuk (membantu wanita) memulakan perniagaan.

"Jadi bila mereka dah berjaya kita ada Tekun (Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga), kita bekerjasama dengan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Kementerian Luar Bandar dan sebagainya untuk membantu wanita-wanita ini.

"Jadi ramai yang datang kepada kementerian untuk mereka mula... nak mula ini kadang-kadang (bukan senang) kerana ada dalam kalangan mereka terkesan dengan COVID-19, hilang pekerjaan dan tidak tahu nak buat apa. Untuk bangun, kita menyokong mereka dan membantu dari segi program Wanita Bangkit," katanya.