Sejumlah tiga puluh empat militan dan tujuh anggota polis terbunuh manakala 14 orang awam cedera dalam insiden pengeboman serta serbuan di Afghanistan pada Ahad dan Isnin, lapor agensi berita China Xinhua.

Dalam satu insiden, 12 orang awam cedera pada Isnin selepas alat letupan reka ganti (IED), atau bom buatan sendiri, diletupkan di sebuah kawasan perkelahan awam dalam daerah Chaparhar, yang terletak di bahagian utara wilayah Nangarhar.

Tiga mangsa yang parah telah dipindahkan ke sebuah hospital utama di ibu kota wilayah Jalalabad.

Tiada kumpulan mengaku bertanggungjawab melancarkan serangan itu, menurut satu kenyataan.

Di utara wilayah Jawzjan, tujuh anggota polis terkorban manakala dua lagi cedera selepas militan Taliban menyerang sebuah pusat pemeriksaan di Khoja Bolan berhampiran ibu kota wilayah Shiberghan pada Ahad.

Timbalan Gabenor Wilayah Abdul Rahman Mahmoodi berkata kumpulan militan itu telah memusnahkan pusat pemeriksaan tersebut sebelum melarikan senjata api dan peluru.

Di wilayah Nangarhar, 34 militan Taliban terbunuh selepas Pasukan Operasi Khas menyerbu tempat persembunyian Taliban di kawasan Zawi dalam daerah Khogyani pada malam Ahad.

Pasukan keselamatan turut memusnahkan senjata dan bahan letupan.

Militan Taliban telah mempergiat serangan sejak awal 2015 apabila pasukan keselamatan Afghanistan mengambil alih kuasa daripada tentera Amerika Syarikat dan NATO (Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara) .

-- BERNAMA