UPACARA pertabalan Raja Charles III pada Sabtu menjadi perhatian seluruh dunia kerana ia berlangsung penuh dengan tradisi. Dalam sistem beraja di negara lain juga terdapat upacara pertabalan yang sama luar biasa.

Daripada mahkota kulit anak lembu kepada takhta yang dianggap begitu suci sehingga tidak boleh diduduki, berikut ialah cara beberapa kerajaan beraja yang masih tinggal di dunia meraikan raja dan permaisuri mereka.

Britan: Ketika majlis pertabalan, Raja Charles III diurapi dengan minyak suci yang terbuat dari resepi rahsia. Sementara itu, kerusi kebesaran Kerajaan, Coronation Chair, yang berusia lebih dari 700 tahun, diguna ketika acara tersebut. Kerusi ini dibuat daripada kayu oak dihiasi Batu Takhta, sebuah simbol sejarah yang digunakan dalam mengangkat raja-raja Scotland.

Thailand: Pada acara pertabalan, air suci yang telah dibersihkan dari lebih 100 sumber di seluruh negara digunakan untuk memurnikan dan mengurapi raja baru.

Jepun: Di dalam upacara pertabalan Maharaja Jepun, tirai ungu ditarik kembali di astaka yang dikenal sebagai Takamikura untuk memperlihatkan Maharaja berdiri di depan takhta, dengan pedang dan permata kuno di sisinya. Ada juga teriakan "Banzai!" yang artinya "panjang umur maharaja."

Lesotho: Di Lesotho, mahkota pertabalan yang dibuat daripada kulit anak lembu digunakan untuk menghiasi kepala raja baharu. Selain itu, pakaian tradisional dan nyanyian serta tarian juga dipertunjukkan pada upacara pertabalan raja baru.