BRUSSELS: Dana belanjawan Kesatuan Eropah (EU) bernilai EUR625 juta ($668 juta) disalahgunakan pada 2022, peningkatan sebanyak EUR100 juta berbanding 2021, lapor badan pemerhati penipuan terkemuka EU pada Selasa.

Agensi antipenipuan EU, OLAF, yang ditugaskan untuk membongkar dan mencegah aktiviti penipuan, membuka 192 siasatan baharu dan pada masa yang sama menyelesaikan 256 kes pada 2022, lapor Agensi Berita Jerman dpa.

Daripada 15 kes yang diselesaikan pada 2022, Hungary mendahului senarai negara yang disiasat oleh OLAF.

Merujuk kepada satu kes di Hungary yang melibatkan penyelewengan tapak pengurusan sisa yang dibiayai oleh EU, OLAF mengesyorkan Suruhanjaya Eropah mendapatkan semula EUR11 juta pembiayaan EU daripada Hungary.

Selain memulakan penyiasatan mengenai kemungkinan penyalahgunaan kewangan dana pemulihan pandemik Covid-19 EU, OLAF juga menyiasat salah laku dalam institusi EU

OLAF mendapati seorang Ahli Parlimen Eropah terlibat menggaji seorang pembantu sedangkan beliau bekerja sepenuh masa di tempat lain. Ahli Parlimen itu turut membenarkan dua pelatih menyelesaikan isu yang tidak berkaitan dengan Parlimen Eropah di negara asalnya.

Agensi antipenipuan juga memain peranan dalam membongkar pemalsuan dalam madu yang dijual di EU dengan 46 peratus daripada 320 sampel yang dikumpul daripada 133 perniagaan, didapati tercemar.

OLAF juga menyokong pihak berkuasa negara dalam merampas 531 juta rokok haram dan 14.7 juta liter minuman keras, wain dan bir haram. Siasatan lain melibatkan ubat palsu.

--BERNAMA-dpa