KES persetubuhan antara ibu dan anak kandungnya di Bukittinggi, Sumatera Barat, Indonesia menuai situasi kecoh dalam kalangan orang ramai.

Apa yang menjadikan kes itu menjadi tumpuan ramai adalah kerana hubungan jijik tersebut berlaku ketika bapa kepada anak tersebut berada di rumah.

"Anak kita, dari sekolah menengah. Dari sekolah menengah sehingga usia 28 tahun bersetubuh dengan ibu kandungnya.

"Ayah ada. Ayah ada di rumah. Satu rumah. Cuba bayangkan, dunia ni dah tua," kata Datuk Bandar Bukittinggi, Erman Safar dalam acara Sosialisasi Pencegahan Perkahwinan Anak di kediaman resmi bupati baru-baru ini.

Erman menambah, hubungan terlarang ibu kandung dan anak kandung itu sudah lama terjalin dan anak lelaki itu diperintahkan untuk menjalani kuarantin.

Sementara itu, Erman turut memberi mesej tentang kepentingan melindungi dan melindungi kanak-kanak daripada potensi eksploitasi dan keganasan seksual yang boleh merosakkan masa depan mereka.

“Dalam usaha mengelak kes serupa berlaku pada masa hadapan, Kerajaan Bandaraya Bukittinggi komited untuk meningkatkan kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap isu perkahwinan kanak-kanak bawah umur serta memperkasakan usaha melindungi kanak-kanak,” jelasnya.

Ketua Polis Bukittinggi, Kombes Yessi Kurniati, mengesahkan setakat ini tidak pernah mendengar sebarang laporan berhubung kes itu. Beliau akan menyelaras terlebih dahulu dengan Datuk Bandar yang mengeluarkan kenyataan itu.

"Kami perlu memprosesnya terlebih dahulu. Kami sedang mengkajinya. Setakat ini belum ada laporan. Kami telah berkomunikasi dengan Walikota dan menyiasat perkara ini," kata Yessi kepada pemberita.

Ketua Polis menjelaskan, siasatan akan dimulakan selepas pihaknya mendapat maklumat lebih jelas berhubung kejadian ini.

Sumber: DetikSumut

Artikel ini diterbitkan di portal Gempak