SAN FRANCISCO: Forum Pelbagai Pihak Berkepentingan APEC (AMF) membuka tirai Minggu Pemimpin Ekonomi APEC 2023 di San Francisco pada Sabtu seiring inisiatif menangani impak perubahan iklim dan peralihan yang adil terhadap setiap lapisan masyarakat di rantau ini.

Sekretariat APEC berkata, objektif AMF yang kali pertama dianjurkan itu adalah jelas iaitu untuk menyerlahkan penglibatan langsung peringkat komuniti yang mengambil kira keperluan kumpulan rentan dalam mendepani peralihan global ke arah ekonomi karbon sifar bersih.

Menurut Pegawai Kanan Amerika Syarikat untuk APEC, Duta Besar Matt Murray, salah satu isu kritikal yang dihadapi golongan rentan termasuk masyarakat umum di seluruh dunia ialah perwakilan mereka dalam dialog dasar iklim dan proses membuat keputusan adalah terhad.

“Walaupun kesan perubahan iklim memberi kesan kepada semua orang, ia tidak menjejaskan semua komuniti secara sama rata.

“Sebilangan masyarakat di rantau APEC selalunya mereka yang secara sejarah tidak mempunyai peluang untuk mengambil bahagian dalam membuat keputusan untuk menangani krisis iklim, malah lebih mencabat apabila merekalah yang akan mengalami penderitaan yang lebih besar.

"Kami mempunyai tanggungjawab untuk melibatkan diri secara aktif dengan pelbagai suara dan perspektif dalam perbincangan iklim.

“Bagaimanapun, ini bukan sahaja perkara yang betul untuk dilakukan. Ia juga merupakan cara yang paling berkesan untuk melakukannya.

“Dengan membawa pengalaman dan pengetahuan unik semua kumpulan, kami boleh mencari penyelesaian paling berkesan untuk penyesuaian iklim dan mitigasi untuk semua,” katanya semasa pembukaan forum tersebut.

Ekonomi APEC sedang bergelut dengan cabaran pembaharuan struktur yang luas dan kompleks untuk menyahkarbon rantaian bekalan, bekalan tenaga dan sistem pengangkutan dunia.

Menurut APEC, keperluan untuk menangani kesan peralihan ini ke atas masyarakat yang pelbagai di rantau ini dari perspektif akar umbi adalah perkara yang semakin mendesak.

Dalam pada itu, Pengarah Eksekutif Sekretariat APEC, Tan Sri Rebecca Sta Maria berkata, AMF menggariskan keperluan mendesak untuk tindakan kolektif untuk menangani cabaran iklim.

Jelasnya, perbincangan tertumpu pada menggalakkan amalan mampan untuk menekankan kepentingan memupuk kesaksamaan dan keterangkuman sosial.

“AS sebagai tuan rumah APEC sedang memajukan kerangka kerja berkenaan peralihan tenaga, menggerakkan kita ke ekonomi rendah karbon sambil menggalakkan ekuiti dan keterangkuman.

“APEC mempunyai beberapa pilihan dasar, merangkumi sokongan untuk akses kepada kerja yang baik kepada pembaharuan struktur yang komprehensif, memastikan bahawa kita mempunyai dasar yang menggalakkan amalan mampan dan jaringan keselamatan sosial,” kata beliau.

Ujarnya, dialog seperti ini menyediakan platform untuk pihak berkepentingan membincangkan penyertaan, khususnya bagi kumpulan masyarakat yang kurang diwakili terutama mereka yang terdedah kepada krisis tenaga dan kesediaan teknologi dan perubahan iklim.

AMF 2023 dianjurkan oleh World Affairs dan Commonwealth Club dengan sokongan Jabatan Negara AS dan Sekretariat APEC.