Aplikasi temu janji Muslim yang diarahkan untuk menukar namanya kerana persamaan dengan Match.com telah kalah dalam rayuannya baru-baru ini.

Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Jun 2022 bahawa rata-rata pengguna akan menyangka Muzmatch - kini Muzz - adalah sebahagian daripada Match Group, yang juga memiliki Tinder.

Muzz telah mengkritik keputusan itu, menyifatkan tindakan undang-undang itu "sangat membimbangkan bagi ‘start-ups’ lain dalam sektor temu janji".


Berikut antara maklumat lain dalam ‘perseteruan’ antara dua aplikasi temu janji tersebut:

1. Match Group mengatakan mereka berpuas hati dengan putusan pengadilan yang memihak mereka.

2. Seorang jurucakap memberitahu BBC: "Kami selalu tahu bahwa Muzmatch telah secara tidak adil mendapatkan keuntungan dari reputasi dan pelaburan kami dalam aplikasi kami, dan dengan tidak adil menjadikan dirinya sebagai bagian dari Match Group."

3. Pengadilan tidak menemukan masalah dengan keputusan asal bahwa ada "kemungkinan kekeliruan akibat penggunaan Muzmatch terhadap kata kunci SEO yang terdiri dari kata 'match'".

4. Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Muzz, Shahzad Younas, mengatakan bahawa hukuman itu adalah "taktik" dari Match Group untuk "mempertahankan dominasinya secara global".

5. Muzz dilancarkan di England pada tahun 2015 sebagai Muzmatch, aplikasi temu janji khusus untuk Muslim.