RIYADH: Arab Saudi sedang bersedia untuk membuka kedai penjualan alkohol pertamanya di ibu negara itu.

Menurut laporan Reuters, kedai penjualan arak itu akan ditawarkan secara eksklusif kepada diplomat bukan Islam, menurut sumber yang biasa dengan rancangan dan dokumen itu.

Laporan itu berkata, alkohol "akan dijual kepada diplomat bukan Islam" yang sebelum ini terpaksa mengimport alkohol melalui kantung diplomatik, atau pakej rasmi yang dimeterai, kata satu sumber.

Kedai berkenaan terletak di Kuarters Diplomatik Riyadh, kawasan kejiranan di mana kedutaan dan diplomat tinggal dan akan "terhad" kepada bukan Islam, kata dokumen itu.

Dalam masa sama, tidak jelas sama ada ekspatriat bukan Islam lain juga akan mempunyai akses ke kedai itu.

Berjuta-juta ekspatriat tinggal di Arab Saudi tetapi kebanyakan mereka adalah pekerja Islam dari Asia dan Mesir.

Sumber yang biasa dengan rancangan itu berkata, kedai itu dijangka dibuka dalam beberapa minggu akan datang.

Langkah itu merupakan satu peristiwa penting dalam usaha kerajaan itu, yang diketuai oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman, untuk membuka negara Islam ultra konservatif itu untuk pelancongan dan perniagaan kerana meminum alkohol adalah dilarang dalam Islam.

Ia juga merupakan sebahagian daripada rancangan yang lebih luas yang dikenali sebagai Wawasan 2030 untuk membina ekonomi pasca minyak.

Larangan mengenainya telah menjadi undang-undang negara di Arab Saudi sejak 1952, tidak lama selepas seorang anak Raja Abdulaziz mabuk dan dalam keadaan marah, menembak mati seorang diplomat British.

Khabar angin berkisar selama bertahun-tahun bahawa alkohol akan tersedia di kerajaan Teluk di tengah-tengah gelombang pembaharuan sosial yang diperkenalkan sebagai sebahagian daripada agenda pembaharuan Wawasan 2030 Putera Mahkota Mohammed bin Salman, antaranya pengenalan pawagam dan festival muzik campuran jantina.

Kenyataan Kerajaan Saudi pada Rabu menyebut pihak berkuasa sedang memperkenalkan "rangka kerja kawal selia baharu... untuk menentang perdagangan haram barangan alkohol dan produk yang diterima oleh misi diplomatik."

Dasar itu "akan terus memberikan dan memastikan semua diplomat kedutaan bukan Islam mempunyai akses kepada produk ini dalam kuota tertentu."

Kenyataan itu menunjukkan bahawa tidak banyak yang akan berubah serta-merta untuk sebahagian besar 32 juta penduduk Arab Saudi, yang mempunyai sedikit cara untuk menyerap melainkan mereka bersedia melancong ke luar negara.

Selain menghadiri majlis diplomatik di Suku Diplomatik Riyadh, mereka boleh membuat wain buatan sendiri atau beralih ke pasaran gelap, di mana botol wiski boleh dijual dengan harga ratusan dolar sebelum cuti seperti Malam Tahun Baharu.

Di bawah undang-undang Arab Saudi, penalti untuk pengambilan atau pemilikan alkohol boleh dikenakan termasuk denda, penjara, sebatan awam dan pengusiran bagi warga asing.

Pegawai Arab Saudi mempunyai masa sehingga Rabu untuk menolak cadangan sebarang perubahan dasar utama.

"Jawapan ringkasnya ialah, kami akan meneruskan undang-undang semasa kami," kata Timbalan Menteri Pelancongan, Puteri Haifa Al Saud ketika ditanya secara langsung mengenai isu itu di Forum Ekonomi Dunia di Davos pada 2022. - Reuters