KUALA LUMPUR: Umat Islam di Arab Saudi akan mula berpuasa pada Isnin, 11 Mac 2024, selepas anak bulan kelihatan pada petang Ahad, lapor Arab News.

Sementara itu, umat Islam di Malaysia, Indonesia, Singapura, Thailand dan Brunei pula akan mula berpuasa pada Selasa 12 Mac.

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad mengumum tarikh permulaan puasa bagi umat Islam di negara ini secara langsung menerusi siaran Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Beliau berkata, tarikh itu ditetapkan bagi negeri-negeri di seluruh negara mengikut perkenan Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim dan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja.

Proses melihat anak bulan Ramadan pada petang Ahad dilakukan di 29 lokasi di seluruh negara antaranya Pontian Kecil, Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Kampung Balik Batu, Tanjung Bidara di Melaka; Menara Kuala Lumpur dan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya.

Di Singapura, Mufti negara republik itu Dr Nazirudin Mohd Nasir memaklumkan mengikut kiraan hisab, anak bulan Ramadan tidak mungkin dapat dilihat di atas ufuk Singapura ketika matahari terbenam pada petang Ahad kerana ia terlalu kecil dan tidak memenuhi syarat kriteria Imkanur Rukyah yang telah dipersetujui oleh negara-negara anggota MABIMS.

Di Jakarta,  Menteri Agama Indonesia, Yaqut Cholil Qoumas, turut mengumumkan hari pertama Ramadan jatuh pada 12 Mac selepas mesyuarat yang turut melibatkan Agensi Inovasi dan Kajian Kebangsaan selain Agensi Kaji Cuaca Indonesia diadakan petang Ahad.

Di Bangkok, ketua masyarakat Islam Arun Boonchom berkata, permulaan puasa adalah pada 12 Mac selepas anak bulan tidak kelihatan di beberapa lokasi di selatan Thailand selepas terbenam matahari petang Ahad.