KAJIAN baharu antarabangsa mendapati bahawa bahan buangan plastik ditemui di kawasan dan habitat Artik, memberi amaran bahawa lebih banyak mekanisme kawalan diperlukan.

Bahan buangan plastik sudah ditemui di Lautan Artik, kata satu kajian baharu yang dikeluarkan oleh Institut Alfred Wegener (AWI).

Kepekatan mikroplastik yang tinggi, boleh didapati di dalam air, di dasar laut, pantai terpencil, di sungai, malah pada ketulan ais dan salji.

"Setiap tahun, sekitar 19 sehingga 23 juta tan metrik sisa plastik yang tidak diuruskan dipindahkan daripada sumber berasaskan darat kepada air di seluruh dunia.

"Jumlah plastik di lautan mungkin meningkat, kerana pengeluaran plastik global dijangka meningkat dua kali ganda menjelang 2045," kata institut itu dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu menyebut biarpun plastik tidak membahayakan organisma secara terus, namun ia "mencipta potensi kekurangan zat makanan, kecederaan dalaman, halangan saluran usus yang menyebabkan kebuluran atau kerosakan, dan menyebabkan kematian.

"Kawasan Artik masih dianggap sebagai 'hutan belantara' yang sebahagian besarnya belum disentuh.

“Dari kajian kami, persepsi ini tidak lagi mencerminkan realiti. Ekosistem di utara kita sudah sangat terjejas oleh perubahan iklim. Ia kini diburukkan lagi dengan pencemaran plastik. Dan penyelidikan kami sendiri telah menunjukkan bahawa pencemaran terus bertambah buruk," kata pakar AWI Dr Melanie Bergmann.

Tidak banyak data tentang perkaitan antara bahan buangan plastik dan perubahan iklim, namun kajian awal menunjukkan bahawa mikroplastik yang terperangkap boleh mengubah ciri ais di laut dan salji.

Menurut kajian itu, pemanasan global adalah tiga kali lebih cepat di Artik berbanding kawasan lain. Pencairan ais dengan mikroplastik terperangkap di dalamnya boleh meningkatkan kesan albedo (keupayaan untuk memantulkan cahaya matahari) sebanyak 11 peratus dan mengubah kebolehtelapan ais laut dan penyerapan sinaran suria.

Institut itu juga mula mengkaji kesan mikroplastik dan nanoplastik pada proses fizikal yang penting, seperti fungsi tanah, biogeokimia, sifat ais (pencairan, pemantulan UV dan pengecilan), cuaca (kondensasi, pemendakan) dan fluks zarah melalui lajur air (pam biologi).

"Semua mempunyai kesan terhadap fungsi sistem bumi kita, terutamanya pada kawasan Artik yang sedang berubah. Sudah jelas bahawa mitigasi yang berkesan amat diperlukan untuk mengelakkan kemerosotan lebih teruk pada ekosistem dan komuniti Artik," kata mereka.

"Semakan kami menunjukkan bahawa tahap pencemaran plastik di Artik sepadan dengan kawasan lain di seluruh dunia. Ini selari dengan simulasi model yang meramalkan zon pengumpulan tambahan di Artik," kata Bergmann mengulas kenyataan tersebut.

Bergman menekankan kepentingan perjanjian plastik global, yang diluluskan di Perhimpunan Alam Sekitar PBB awal tahun ini, menyifatkannya sebagai "langkah pertama yang penting." Beliau menambah, dalam rundingan akan datang, langkah yang berkesan, terikat dari sudut undang-undang" mesti diterima pakai, termasuk matlamat untuk menghasilkan kurang plastik.

Jelasnya, negara-negara Eropah, termasuk Jerman, mesti mengurangkan pengeluaran plastik mereka, sama seperti kawasan Artik yang kaya perlu mengurangkan pencemaran daripada sumber tempatan dan menambah baik pengurusan sisa dan air sisa yang hampir tidak wujud dalam komuniti mereka.

Beliau juga menekankan lebih banyak peraturan dan kawalan diperlukan, berkenaan dengan sisa plastik dari kapal antarabangsa, dan sektor perikanan.