KUALA LUMPUR: Asia Tenggara dijangka menyumbang 10 peratus daripada jumlah kapasiti solar Asia menjelang 2030, merangkumi pemasangan fotovoltaik terapung (FPV) di tanah dan atas bumbung, mencerminkan penguasaan meluas rantau Asia dalam pasaran FPV global, demikian menurut penyelidikan oleh Rystad Energy.

Syarikat penyelidikan tenaga dan risikan perniagaan dari Norway itu berkata negara seperti Filipina, Indonesia dan Thailand berkedudukan baik untuk menjadi perintis trend yang semakin meningkat ini menggunakan FPV untuk meningkatkan kapasiti penjanaan tenaga bersih.

Menurut data Rystad Energy, projek operasi FPV di Asia Tenggara kini berjumlah kira-kira 500 megawatt (MW) kesemuanya, dan sebanyak 300 MW kapasiti FPV dijangka ditambah di seluruh Asia Tenggara sahaja pada awal 2024.

Ketua penyelidikan kuasa dan tenaga boleh baharu Asia Rystad Energy, Jun Yee Chew berkata FPV muncul sebagai pembawa perubahan kepada Asia Tenggara, memangkin usaha rantau itu ke arah tenaga bersih dengan memaksimumkan limpahan sumber solarnya dan menangani kekurangan tanah yang terhad.

"Reka bentuk modular mereka membolehkan integrasi dengan empangan kuasa hidro sedia ada dan membuka peluang besar untuk negara yang memiliki banyakn kuasa hidro seperti Laos, Thailand dan Indonesia.

"Selain itu, dengan hak tanah sebagai penghalang utama yang dihadapi pemaju solar di Asia Tenggara, memandangkan kebanyakan tanah digunakan untuk pertanian, FPV menyediakan penyelesaian untuk kewujudan bersama ladang solar dan pertanian," katanya.

Rystad Energy berkata penambahan kapasiti fotovoltaik solar bakal menjadi tonggak utama tenaga Asia Tenggara pada masa depan, dengan pemasangan terapung akan memainkan peranan penting.

Bagaimanapun, syarikat itu berkata menangani isu hak tanah merupakan cabaran penting bagi pemaju solar di Asia Tenggara kerana tanah yang ada digunakan dengan meluas untuk tujuan pertanian.

"Rantau ini berdepan dengan masalah kekurangan tapak yang sesuai untuk ladang solar, sekali gus meningkatkan keperluan bagi penyelesaian inovatif. FPV, khususnya, muncul sebagai pilihan yang berdaya maju, memanfaatkan badan air bersebelahan dengan kawasan pertanian.

"Pendekatan ini bukan sahaja mengelak ketegangan berkaitan akses tanah tetapi juga menyediakan pelan tindakan yang berpotensi untuk negara lain yang turut berdepan isu yang sama," katanya.

-- BERNAMA