ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 14 Disember 2021.

1. Indonesia tarik balik amaran tsunami

Indonesia menarik balik amaran tsunami yang dikeluarkan awal Selasa selepas gempa bumi berukuran 7.4 pada skala Richter menggegarkan wilayah Nusa Tenggara Timur.

2. Warganegara Singapura boleh ke Malaysia melalui VTL-darat mulai 20 Dis

Semua kategori pengembara warganegara serta pemastautin tetap Malaysia, Singapura layak menggunakan laluan Perjalanan Lengkap Vaksin (VTL)-darat, berkuat kuasa mulai 20 Dis, 2021.

3. Pemandu treler dihukum penjara 110 tahun sebabkan empat kematian dalam nahas ngeri

Rogel Aguilera-Mederos didapati bersalah pada Oktober atas lebih 20 pertuduhan, termasuk menyebabkan kematian dan cuai ketika memandu sehingga menyebabkan nahas ngeri itu.

4. Gempa bermagnitud 7.5 gegar Laut Flores

Indonesia mengeluarkan amaran tsunami selepas gempa bumi berukuran 7.5 pada skala Richter menggegarkan Laut Flores pada 10.20 pagi (11.20 pagi waktu Malaysia) Selasa.

5. Varian Omicron: Korea Selatan lanjutkan nasihat perjalanan luar negara sehingga 3 Januari

Kementerian mengesyorkan rakyat membatalkan atau menangguhkan perjalanan tidak penting ke luar negara sehingga 13 Januari dan meminta mereka yang berada di luar negara mengambil langkah-langkah pencegahan, seperti mengelak menghadiri acara berskala besar.

6. Kes George Floyd: Derek Chauvin dijangka tukar pengakuan kepada bersalah

Bekas pegawai polis Minneapolis Derek Chauvin dijangka mengaku bersalah dalam kes hak sivil yang dikaitkan dengan kematian George Floyd pada perbicaraan Mahkamah Daerah Amerika Syarikat di Minnesota, ditetapkan pada Rabu.

7. EU kenakan sekatan atas Wagner Group, dakwa cetus keganasan, cabul hak asasi

Kesatuan Eropah (EU) mengenakan sekatan ke atas kumpulan kontraktor tentera bebas Rusia, Wagner Group, susulan dakwaan ia terlibat mencetus keganasan dan melakukan pencabulan hak asasi di Asia Barat, Afrika dan Ukraine.

8. COVID-19 | Kematian akibat varian Omicron dijangka meningkat

Setiausaha Kesihatan UK, Sajid Javid jangkakan kes kematian akibat varian Omicron meningkat mendadak dalam tempoh beberapa minggu akan datang. Sehubungan itu, perkhidmatan kesihatan akan kembali ke tahap persediaan kecemasan bagi berdepan situasi itu.

9. COVID-19 | Mandat pelitup muka dikuat kuasa di New York

Mandat menggunakan pelitup muka di kedai-kedai dan kawasan tertutup bermula secara rasmi di New York pada Isnin. Peraturan ini dikuatkuasa selepas bandar itu menunjukkan peningkatan drastik kes COVID-19 dan kes yang dirawat di hospital akibat dijangkiti virus itu.

10. COVID-19 | Angka korban global lebih 5.31 juta kes

Angka kematian akibat COVID-19 seluruh dunia kini melebihi 5.31 juta. Berdasarkan data Johns Hopkins University, Amerika Syarikat kekal merekodkan jumlah kematian tertinggi melebihi 797 ribu kes.