WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden mengecam pandangan yang dinyatakan oleh seteru Pilihan Raya 2024, Donald Trump.

Ia susulan cadangan Trump kepada Rusia untuk menyerang negara anggota Perjanjian Atlantik Utara (NATO) yang tidak memberi komitmen kewangan kepada pertubuhan pakatan itu.

Kata Biden, kenyataan yang dibuat oleh Trump itu amat bahaya dan tidak mempamerkan imej 'warga AS' di mata NATO.

"Hanya beberapa hari yang lalu, Trump memberi jemputan kepada Putin untuk menyerang beberapa sekutu kami, sekutu NATO.

"Dia berkata jika sekutu tidak membelanjakan wang yang mencukupi untuk pertahanan, dia akan menggalakkan Rusia untuk, memetik, 'Buat apa sahaja yang mereka mahu' di akhir petikan.

"Tiada Presiden lain dalam sejarah kita yang pernah tunduk kepada diktator Rusia," katanya.

Pada masa sama, Biden juga berkata komen Trump menjadikannya lebih mendesak supaya kongres meluluskan permintaan pembiayaannya yang telah lama terhenti untuk menyokong pertahanan Ukraine terhadap Rusia.

Beliau turut menggesa speaker Republikan, Mike Johnson membawa pakej bantuan ketenteraan bernilai AS$95.34 bilion untuk Ukraine, Israel dan Taiwan.

Menurutnya, kegagalan berbuat demikian akan menyamai sokongan untuk Presiden Rusia Vladimir Putin.

Malah, kegagalan memberi sokongan kepada pakej bantuan itu juga bermakna bukan sahaja serangan Rusia mungkin bergerak melangkaui sempadan Ukraine, tetapi juga sekitar negara Eropah yang lain.