LONDON: Perdana Menteri Britain, Rishi Sunak mendakwa, serangan terhadap sasaran Houthi di Yaman tiada kaitan dengan perang Israel dan kumpulan pejuang Hamas di Semenanjung Gaza.

Bercakap di Parlimen pada Isnin, Sunak menegaskan, serangan itu adalah tindakan mempertahankan diri dan disasarkan dengan berhati-hati di tapak pelancaran dron dan peluru berpandu balistik di Yaman dan di Lapangan Terbang Abs.

"Sekali lagi saya katakan, adalah penting bahawa tiada siapa yang mengambil apa yang diyakini oleh dewan ini, di mana-mana pihak, bahawa terdapat kaitan antara tindakan secara langsung dan mempertahankan diri terhadap Houthi dan situasi di Israel-Gaza.

“Kedua-duanya berbeza sama sekali. Kami akan melakukan segala yang kami mampu untuk membawa lebih banyak bantuan ke Gaza, untuk memastikan bahawa kami bekerja keras untuk gencatan senjata yang mampan dan itu berasingan dengan kemampuan kami dan tugas yang diperlukan untuk mempertahankan kepentingan kita dan rakyat kita," kata Sunak.

Britain minggu lalu mengambil bahagian dalam serangan udara diketuai AS di seluruh Yaman terhadap tentera Houthi sebagai membalas dendam selama berbulan-bulan serangan ke atas perkapalan di Laut Merah.

Bagaimanapun, Britain tidak terlibat pada hari berikutnya apabila tentera AS  melakukan serangan susulan.
Sejak serangan itu, Houthi pada 14 Januari lalu melepaskan peluru berpandu pelayaran anti-kapal ke arah kapal pemusnah AS di Laut Merah.

Peluru berpandu itu, bagaimanapun, ditembak jatuh oleh jet pejuang AS.

Houthi telah menyerang perkapalan antarabangsa dalam apa yang mereka katakan sebagai kempen untuk menyokong rakyat Palestin yang dikepung oleh tentera Israel di Gaza. - Agensi