MOSCOW: British Airways bakal membatalkan kira-kira 10,000 penerbangan dalam tempoh enam bulan akan datang susulan isu had kapasiti penumpang di Lapangan Terbang Heathrow, lapor media pada Isnin.

Minggu lalu, Lapangan Terbang Heathrow London meningkatkan jumlah penerbangan sehingga 29 Okt untuk menyediakan lebih banyak peluang kepada pelanggan melakukan perjalanan.

Had maksimum penumpang harian yang berlepas dari lapangan terbang itu ialah 100,000 orang dan telah diperkenalkan Julai lalu untuk meningkatkan keyakinan penumpang selepas beberapa insiden mogok oleh pekerja hingga menjejaskan syarikat penerbangan itu, lapor Sputnik.

"Walaupun sebahagian besar pelanggan kami akan menikmati perjalanan seperti dirancang, kami perlu membuat beberapa pembatalan sehingga akhir Oktober," kata jurucakap syarikat penerbangan itu.

Selain itu, notis mengenai beberapa penyelarasan jadual turut diedarkan kepada pelanggan yang ingin melakukan perjalanan ketika musim sejuk, termasuk menggabungkan beberapa penerbangan jarak dekat ke destinasi yang mempunyai pelbagai kemudahan.

Jurucakap itu berkata, lebih 600 perjalanan pergi dan balik bakal dibatalkan sehingga 29 Okt, dan pelanggan yang terjejas akibat perubahan ini akan ditawarkan penerbangan alternatif dengan menggunakan khidmat British Airways atau syarikat penerbangan lain atau boleh menuntut bayaran balik. - BERNAMA