PEMILIK aplikasi perkongsian video TikTok membatalkan hasrat mereka untuk menjual pengoperasiannya kepada syarikat tempatan di Amerika Syarikat.

Menurut laporan portal South China Morning Post, keputusan itu dibuat berikutan kekalahan Donald Trump dalam pilihan raya baru-baru ini yang menyebabkan bekas Presiden AS itu terpaksa berundur daripada White House.

Laporan yang memetik sumber itu memaklumkan, langkah itu tidak lagi dikatakan relevan susulan ketiadaan Trump dalam pentadbiran Amerika Syarikat.

TikTok merupakan milikan sebuah syarikat China dikenali sebagai ByteDance dan difahamkan syarikat teknologi Oracel dan Walmart telah bersepakat untuk mengambil alih operasi platform media sosial itu di Amerika Syarikat.

Sebelum ini, Trump membuat keputusan untuk mengharamkan penggunaan aplikasi TikTok di negara itu yang mendakwa wujud penyimpanan data menggunakan aplikasi tersebut.

BACA: ByteDance ambil keputusan tidak jual TikTok kepada Microsoft

Bagaimanapun, TikTok menyatakan kerajaan China tidak pernah mengarahkan sebarang data pengguna untuk diserahkan.

Malah, sekiranya perkara tersebut berlaku, TikTok bertegas bahawa permintaan itu akan sememangnya ditolak.

Laporan ini menyusul apabila pentadbiran Joe Biden baru-baru ini telah menghentikan tindakan mengharamkan aplikasi itu, sekali gus mengurangkan tekanan untuk meneruskan jualan aplikasi berkenaan.