Pihak berkuasa China telah mengesahkan kes kedua jangkitan selesema burung pada minggu ini, lapor media pada Rabu apabila Korea Selatan dan Jepun sedang berusaha mengawal penularan virus wabak yang membawa maut itu.

Pihak berkuasa tempatan telah mengarahkan penjualan daging ayam dan itik dihentikan pada Khamis kepada daerah Siming di bandar Xiamen selepas seorang lelaki berusia 44 tahun disahkan dijangkiti wabak selsema H7N9 pada Ahad, lapor Xinhau memetik pusat kawalan dan pencegahan wabak di bandar tersebut.

Pesakit itu kini dirawat di hospital dan dalam keadaan stabil. Insiden terkini itu berlaku selepas Hong Kong mengesahkan seorang lelaki tua telah dijangkiti wabak tersebut awal minggu ini.

Kedua-dua kes terjadi sementara Korea Selatan dan Jepun mengarahkan penghapusan berjuta-juta burung dalam beberapa bulan yang lepas, membangkitkan ketakutan di wilayah tersebut.

Kebimbangan mengenai penyebaran virus wabak selesema burung ini terjadi sewaktu para penternak di China sedang bersiap-sedia bagi permintaan tahunan bagi sambutan Tahun Baru Cina pada hujung Januari.

Penyebaran wabak tersebut di negara-negara jiran membuatkan penternak memberi ternakan mereka vitamin dan vaksin serta meningkatkan pensterilan rumah ayam bagi menghindari wabak tersebut.

Pihak berkuasa pada Rabu berkata bahawa mereka akan melarang import ternakan dari negara yang terjadinya penyebaran wabak selsema burung tersebut.

Mereka juga telah melarang import dari lebih 60 negara termasuk Jepun dan Korea Selatan. H7N9 adalah jenis selsema burung yang pertama dilaporkan telah menjangkiti manusia pada Mac 2013 di China.