BEKAS ketua syarikat penerbangan Christopher Luxon secara rasmi mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri ke 42 New Zealand pada Isnin.

Luxon mengambil masa enam minggu selepas parti konservatif National Party memenangi pilihan raya kebangsaan, menamatkan pemerintahan enam tahun Labour Party yang diterajui Jacinda Ardern.

Luxon, 53 tahun, berikrar untuk menangani inflasi dan menurunkan kadar faedah.

Beliau yang pernah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Air New Zealand, mengangkat sumpah sebagai ketua kerajaan gabungan baharu di hadapan Gabenor-Jeneral New Zealand, Dame Cindy Kiro, dalam satu majlis di Wellington.

National Party yang berhaluan kanan menandatangani perjanjian dengan parti libertarian ACT New Zealand dan parti populis New Zealand First pada Jumaat, membenarkan ketiga-tiga parti itu membentuk kerajaan, menamatkan enam tahun kerajaan berhaluan kiri di New Zealand.

Perjanjian gabungan kerajaan baharu ini menggariskan beberapa pelan dasar termasuk mandat tunggal untuk bank pusat negara, rancangan penggunaan semula bahasa Maori dan penamatan larangan penerokaan minyak dan gas.