GLASGOW: Para pemimpin di Persidangan Iklim Global COP26 berjanji untuk menghentikan penebangan hutan menjelang akhir dekad dan mengurangkan pelepasan gas metana rumah hijau yang kuat untuk membantu melambatkan perubahan iklim.

Pada hari kedua sidang kemuncak dua minggu di Glasgow, Scotland, negara kaya mengambil beberapa tindakan tertangguh untuk menyediakan bantuan kewangan yang telah lama dijanjikan untuk negara membangun yang paling teruk dilanda pemanasan global.

Persidangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menyasarkan untuk mengekalkan sasaran surut bagi menghadkan suhu pada 1.5 darjah Celsius di atas paras pra-industri, untuk mengelakkan kerosakan yang lebih besar disebabkan oleh gas rumah hijau.

Perdana Menteri Britain, Boris Johnson, tuan rumah acara yang dihadiri hampir 200 negara itu berkata, beliau mengalu-alukan langkah terbaharu itu tetapi menggesa berhati-hati.

Lebih daripada 100 negara menyertai usaha yang diterajui Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah (EU) untuk mengurangkan pelepasan metana sebanyak 30% menjelang 2030 daripada paras 2020, yang berpotensi sebagai langkah untuk membendung kepanasan melampau di planet ini.

Pemimpin negara membangun yang paling berisiko daripada kesan perubahan iklim, seperti gelombang panas, kemarau, ribut dan banjir, memberitahu perwakilan bahawa peraka itu sangat penting buat masa ini.

Ikrar Metana Global, yang dilancarkan selepas diumumkan pada September dengan hanya beberapa tandatangan, kini meliputi negara yang mewakili hampir separuh daripada pelepasan metana global dan 70% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global.

Antara yang menandatangani ialah Brazil, China, Rusia dan India manakala Australia berkata ia tidak akan menyokong ikrar itu.

Amerika Syarikat juga mendedahkan cadangan domestiknya sendiri dengan memberi tumpuan kepada sektor minyak dan gas, di mana infrastruktur bocor membolehkan metana ke atmosfera.

Lebih 100 pemimpin negara turut menandatangani janji untuk menghentikan pemusnahan hutan dunia yang menyerap kira-kira 30% daripada pelepasan karbon dioksida.

Ikrar untuk menghentikan penebangan hutan dan degradasi tanah menjelang akhir dekad ini disokong oleh dana awam dan swasta sebanyak AS$19 bilion untuk dilaburkan dalam melindungi dan memulihkan hutan.