CHINA pada Khamis melaporkan kematian pertama akibat COVID-19 dalam tempoh lapan bulan ketika negara itu sedang berusaha menghalang peningkatan kes.

Sepasukan pakar dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga dilaporkan sedang dalam perjalanan ke negara itu.

Lebih daripada 20 juta penduduk kini diletakkan di bawah perintah berkurung di utara negara itu dengan sebuah wilayah telah mengumumkan perintah darurat, susulan jumlah kes COVID-19 yang meningkat setiap hari.

China sebelum ini telah berjaya mengawal virus ini melalui langkah perintah berkurung dan ujian besar-besaran.

Namun sebanyak 138 jangkitan dilaporkan oleh Suruhanjaya Kesihatan Nasional pada Khamis, jumlah tertinggi dalam tempoh sehari sejak Mac tahun lalu.

Pihak berkuasa kesihatan tidak mempunyai perincian mengenai kematian terbaharu, namun ia disahkan berlaku di wilayah Hebei.

Menurut agensi berita Xinhua, sekurang-kurangnya 885 pesakit kini menerima rawatan di seluruh negara, dengan 24 daripadanya dalam keadaan kritikal.

Pihak berkuasa minggu lalu melaksanakan ujian besar-besaran dan menutup rangkaian pengangkutan, sekolah dan kedai di ibu kota Hebei, Shijiazhuang, yang kini merupakan pusat wabak terbaharu.

Al Jazeera melaporkan Hebei juga telah mula membangunkan hospital sementara untuk menampung kemungkinan peningkatan jumlah pesakit mendadak.

Kematian dan kemunculan kembali kes jangkitan disifatkan sebagai satu kejutan oleh penduduk, susulan negara itu dilihat hampir bebas daripada wabak berkenaan dan kehidupan orang ramai sudah berjalan seperti biasa.

COVID-19 | Ujian dan pemvaksinan COVID-19 diteruskan di serata China