TOKYO: Kerajaan Jepun akan membuat pengumuman pada Jumaat bagi melanjutkan perintah darurat di Tokyo dan tiga lagi kawasan sehingga akhir Mei bagi mengekang kenaikan kes jangkitan COVID-19 secara mendadak, beberapa bulan sebelum bermulanya Sukan Olimpik Tokyo.

Kerajaan mengharapkan perintah darurat yang diumumkan sebelum ini dapat mengawal gelombang keempat penularan virus berkenaan, namun kes baharu di Tokyo dan Osaka masih menunjukkan kadar yang tinggi, kata Menteri Ekonomi Yasutosho Nishimura.

Beliau yang juga menteri ditugaskan untuk mengetuai pasukan khas mengawal penularan pandemik berkenaan berkata, lanjutkan perintah darurat itu akan memberi masa kurang daripada dua bulan untuk negara bersiap sedia terima atlet Sukan Olimpik yang dijangka bermula pada 23 Julai.

"Osaka berada dalam situasi kritikal ketika ini," jelas Nishimura pada Jumaat sambil menambah varian baharu COVID-19 dikesan sedang merebak dengan cepat di bandar tersebut.

"Kami bimbang Tokyo juga akan menjadi seperti Osaka tidak lama lagi."

Menurut agensi berita NHK pada Jumaat, satil hospital untuk pesakit dalam keadaan kritikal di Osaka telah penuh.

Jumlah kumulatif kes positif COVID-19 di Jepun adalah sebanyak 618,197 kes dengan 10,585 kes kematian, menurut data kerajaan.

Nishimura berkata, kerajaan turut bercadang untuk melaksanakan perintah darurat di Aichi dan Fukuoka dalam masa terdekat.

Penjualan minuman keras tidak dibenarkan di semua bar, restoran, pusat hiburan dan lain-lain tempat semasa perintah darurat dilaksanakan.

Sektor ekonomi seperti pasar raya dan kedai runcit hanya dibenarkan beroperasi pada waktu tertentu sahaja.

Walaupun Jepun tidak mempunyai kes positif COVID-19 yang tinggi berbanding negara lain, namun program vaksinasinya berjalan dengan sangat berlahan.