Pasangan diraja Britain, Putera William dan Kate Middleton melancarkan kempen 'Every Mind Matters' bagi membantu orang ramai menangani masalah kesihatan mental ketika penularan COVID-19 ketika ini.

Menurut Duke of Cambridge itu, baginda risau dengan tahap kesihatan mental petugas perubatan yang bertungkus-lumus memerangi pandemik itu.

"Saya berpendapat petugas perubatan NHS kini dalam keadaan sukar apabila perlu berhadapan dengan pesakit COVID-19 setiap hari dan mereka perlu menjaga dengan rapi pesakit yang dalam keadaan kritikal.

"Mereka ini yang terpaksa berdepan perasaan takut dan kesunyian dalam kalangan pesakit dan mereka membawa perasaan ini pulang berhadapan ahli keluarga pula.

"Justeru, kempen ini akan membantu mereka untuk kekal positif selain memastikan mereka dalam keadaan sihat, fizikal dan mental," katanya semasa melancarkan kempen tersebut menerusi rakaman web pada Jumaat.

BACA: COVID-19: Veteran berusia 99 tahun raih sumbangan UKĀ£4 juta untuk bantu petugas kesihatan

BACA: COVID-19: Enam negara rekod kes positif melebihi 100,000

Untuk rekod, kempen tersebut membolehkan orang ramai termasuk petugas perubatan mendapatkan pelan saringan kesihatan mental secara dalam talian.

Mereka boleh mendapatkan tip kesihatan mental semasa memerangi pandemik ini.

Pada masa sama, Kate menyifatkan semua petugas barisan hadapan termasuk petugas perubatan di negara itu melakukan pekerajaan yang luar biasa.

Setakat Jumaat, United Kingdom mencatatkan 108,692 kes positif dengan 14,576 kematian.