SHIJIAZHUANG:Kerja-kerja bagi memperluaskan pusat kuarantin pesakit COVID-19 di Shijiazhuang, China kepada 4,160 bilik, kini memasuki fasa akhir.

Susulan kerja pembinaan 24 jam sehari yang dilakukan sejak minggu lalu, pusat kuarantin itu kini memasuki fasa pemasangan kabel dan kelengkapan utiliti.

Mengikut perancangan asal, pusat kuarantin yang meliputi kawasan seluas 34 hektar itu hanya akan menempatkan 3,000 buah bilik.

Kerja-kerja yang bermula sejak Khamis lalu, memperlihatkan kemajuan dengan pembinaan 1,000 bilik setakat Sabtu dan pemasangan tingkap dan pintu setakat Ahad.

China yang menjadi antara negara terawal mengesan penularan virus covid-19 di bandar Wuhan, berdepan lonjakan kes sejak Disember lalu.

BACA: Ais krim di China dijangkiti COVID-19 

Sebagai rekod, China melaporkan lebih daripada 100 kes baharu COVID-19 untuk hari keenam berturut-turut.

Suruhanjaya Kesihatan Nasional melaporkan 109 kes COVID-19 baru setakat Ahad dan 93 daripadanya adalah jangkitan tempatan melibatkan 54 di Hebei, yang mengelilingi Beijing.

Peningkatan itu sekali gus mencetuskan kebimbangan kepada seluruh rakyat yang bakal meraikan sambutan Tahun Baharu Cina tidak lama lagi.