GAZA: Selepas tujuh hari pengeboman Israel tanpa henti, keadaan kemanusiaan di Semenanjung Gaza semakin merosot dengan pantas.

Hospital-hospital di bahagian utara kawasan yang dikepung telah menerima arahan pemindahan sebelum serangan darat, manakala kemudahan perubatan di seluruh wilayah berpenduduk padat dibanjiri oleh pesakit yang cedera dan penduduk yang mencari perlindungan.

Keadaan amat teruk di Hospital Shifa, kompleks perubatan terbesar di bandar Gaza, di mana doktor Palestin memberi amaran tentang wabak penyakit berjangkit yang akan berlaku akibat kesesakan.

Memetik laporan Al Jazeera, menurut pakar bedah, Ghassan Abu Sitta, terdapat puluhan ribu orang berpusu-pusu ke hospital.

"Mereka tidur di atas tanah, koridor, antara katil pesakit. Orang ramai benar-benar ketakutan. Mereka fikir ini adalah tempat paling selamat.

"Melainkan ada penangguhan dari tekanan berkaitan, ia akan menjadi satu bencana kesihatan awam di Hospital," katanya.

Ketika bom Israel menghujani Gaza sebagai tindakan balas terhadap serangan Hamas, jenazah bertimbun dan orang ramai takut untuk mengebumikannya.

Keadaan ini begitu teruk sehinggakan trak aiskrim kini digunakan untuk menyimpan mayat kerana bilik mayat hospital penuh berikutan angka kematian yang semakin meningkat dengan lebih 2,200 orang setakat Sabtu, menurut pegawai kesihatan.

Abu Sitta berkata, dia meninggalkan Hospital Al-Awda, di utara Semenanjung Gaza, pada Jumaat selepas tentera Israel mendesak untuk berpindah.

"Kami memastikan pesakit berada dalam ambulans dan saya kembali ke Hospital Al-Shifa.

“Kami memandu melepasi Hospital Indonesia dan anda boleh melihat mayat bertimbun di luar bilik mayat.

"Mereka telah kehabisan ruang. Memandu melepasi bangunan yang musnah, bau busuk sangat kuat," katanya lagi.

Jelasnya, pakar perubatan di Hospital Shifa tidak lagi dapat beroperasi melangkaui pembedahan yang menyelamatkan nyawa.

“Bekalan sudah habis tetapi kakitangan juga tiada. Ramai daripada mereka telah dibunuh, ahli keluarga terbunuh atau cuba menyelamatkan keluarga mereka," ujarnya.



Abu Sitta berkata, rakan sekerjanya, Medhat Saidam yang pernah bekerja dengannya sejak perang 2008-2009, terbunuh selepas mengiringi kakaknya ke rumah.

"Dia memutuskan untuk tinggal bersama mereka semalaman dan pada pukul 1 pagi dia dibunuh bersama semua keluarganya," kata Abu Sitta.

Menurut pakar bedah itu, tentera Israel "mengancam untuk menutup" lebih banyak hospital termasuk hospital pediatrik Al-Durrah di timur Gaza dan hospital Al-Quds di Gaza City.

Mahmoud Shalabi, pengurus program di Gaza untuk Bantuan Perubatan Palestin yang berpangkalan di United Kingdom berkata, orang ramai juga kehabisan air dan roti.

"Semua kedai roti kini ditutup," katanya.

"Walaupun roti dicari, bank juga telah rosak dan mencari wang tunai menjadi semakin sukar. Saya pergi ke ATM untuk mengeluarkan wang, tetapi bank itu musnah akibat pengeboman.

"Satu-satunya mesin ATM yang berfungsi adalah di tengah-tengah kawasan Rimal, yang jauh dari tempat tinggal saya," katanya.

Dia menyifatkan malam Jumaat sebagai "mengerikan".

“Tembakan artileri ada di mana-mana begitu juga dengan serbuan udara,” kata Shalabi.

Di hospital, orang yang mengalami luka, melecur dan cedera tidak mempunyai ubat penahan sakit untuk melegakan penderitaan mereka.

"Jururawat hanya menghentikan pendarahan dan berkata: 'Tunggu giliran anda'," lapor Shalabi.

Bantuan ke Gaza harus segera dilakukan

Rumah kepada lebih 2.3 juta orang, Gaza telah berada di bawah sekatan darat, laut dan udara yang melumpuhkan sejak 2007.

Awal minggu ini, Israel mengumumkan "pengepungan menyeluruh" ke atas kawasan itu sebagai tindak balas kepada serangan Hamas pada 7 Oktober.

Tentera Israel sejak itu melancarkan kempen pengebomannya di kawasan pantai yang dikendalikan Hamas, menjatuhkan kira-kira 6,000 bom dalam enam hari dan memutuskan akses kepada makanan, bahan api, ubat-ubatan dan bekalan lain.

Memandangkan masa semakin suntuk, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menekankan bahawa penghantaran bantuan ke Gaza "mesti berlaku."

Selepas pertemuan dengan ketua agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, Mesir bersetuju untuk membuka sempadan untuk penghantaran kemanusiaan.

Agensi itu bersedia untuk membawa bantuan antarabangsa ke Semenanjung Gaza, menghalang banyak kematian yang boleh dielakkan.

Bagaimanapun, setakat ini tidak dapat berbuat demikian kerana Israel tidak memberi kebenaran.

Sementara itu, Kementerian Kesihatan di Gaza telah mengecam apa yang dipanggil "serangan langsung dan sistematik ke atas ambulans".

Shalabi juga berkata, serangan sistematik terhadap kenderaan ini sedang berlaku, melanggar undang-undang antarabangsa.

"Pagi ini saya melihat orang ramai membawa mayat di dalam kereta mereka sendiri kerana ambulans menjadi sasaran, jadi ia benar-benar tidak selamat.

"Meninggal dunia pada masa ini adalah lebih baik daripada cedera, kerana rawatan anda akan tertangguh dengan teruk," tambahnya.