QUEBEC, KANADA: Pihak berkuasa Kanada melancarkan siasatan susulan penemuan enam mayat mangsa di paya Sungai Lawrence di Quebec, Kanada berdekatan dengan sempadan Amerika Syarikat (AS).

Portal berita Reuters melaporkan, Pasukan Perkhidmatan Polis Akwesasne Mohawk berkata, kesemua mayat berkenaan ditemukan sekitar pukul 5 petang Jumaat (waktu tempatan).

Dalam sidang media, Timbalan Ketua Polis, Lee-Ann O’Brien berkata, kesemua mangsa terdiri daripada dua keluarga - satu daripadanya berketurunan Romania yang memegang pasport Kanada, sementara sebuah keluarga lagi dari India.

Sekurang-kurangnya juga salah seorang daripada mangsa iaitu bayi yang berumur bawah tiga tahun.

Anak kecil itu yang dipercayai mempunyai ‘pertalian dengan keluarga Romania’ dikesan hilang, kata pihak berkuasa.

“Kesemua mangsa dipercayai sedang dalam usaha untuk memasuki AS secara haram melalui Kanada,” tegas O’Brien.

Berita kematian itu menyusul seminggu selepas AS dan Kanada mengumumkan keputusan memperpanjangkan perjanjian sempadan dua negara yang membenarkan pihak berkuasa mengusir pendatang memasuki sempadan kedua-dua negara di bukan pintu masuk rasmi.

Ketika ini, pihak berkuasa masih menunggu laporan forensik susulan bedah siasat selain keputusan ujian darah untuk mengetahui punca kematian.

Dalam perkembangan sama, Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau menzahirkan rasa simpati pada keluarga mangsa yang terlibat dalam kejadian itu.

“Ini merupakan berita yang menyayat hati, khususnya anak kecil merupakan antara mangsa kejadian.

“Kita perlu memahami apa yang sebenarnya terjadi, bagaimana perkara ini boleh berlaku serta melakukan apa yang kita mampu untuk beri jaminan bahawa kita akan mengurangkan kejadian seperti ini berlaku lagi,” kata beliau kepada pemberita.