KUALA LUMPUR: Amerika Syarikat (AS) telah menuruntaraf kedudukan Malaysia sebagai ‘Tier 3’, dalam Laporan Laporan Tahunan Jabatan Negara Amerika Syarikat Mengenai Pemerdagangan Orang (Us Tip Report) 2021.

Menurut laporan yang dikeluarkan pada Khamis, Kerajaan Malaysia tidak memenuhi standard minimum berdasarkan Akta Perlindungan Mangsa Pemerdagangan 2000 (TVPA) AS.

Selain itu, Jabatan Negara AS berkata, Malaysia tidak melaksanakan langkah bersesuaian untuk menanganinya, biar pun selepas mengambil kira impak COVID-19 ke atas kapasiti anti pemerdagangan negara ini.

“Walaupun kekurangan langkah yang signifikan, Kerajaan Malaysia telah mengambil beberapa langkah bagi menangani pemerdagangan manusia. Mereka telah menghadap beberapa individu ke muka pengadilan, menggunapakai prosedur operasi standard (SOP) proses identifikasi mangsa.

“Selain itu, Malaysia juga telah menyediakan perkhidmatan perlindungan  kepada mangsa pemerdagangan, dan mengeluarkan keputusan kajian yang mereka biayai, berhubung dakwaan penggunaan buruh paksa dan kanak-kanak dalam sektor kelapa sawit,” menurut laporan itu lagi.

Bagaimanapun Jabatan Negara AS berkata, Kerajaan Malaysia terus mencampurkan isu pemerdagangan manusia serta jenayah penyeludupan migran sebagai satu.

Selain itu mereka berkata, Malaysia tidak menangani secara tuntas dakwaan sesetengah pihak mengenai pemerdagangan buruh paksa, termasuk industri pemprosesan getah dan kelapa sawit, yang Malaysia kuasai hampir 33 peratus daripada pasaran global.

Berdasarkan laporan itu, Malaysia diletakkan sebaris dengan negara-negara seperti Afghanistan, Burma, China, Russia, Korea Utara, Sudan Selatan, Syria, dan Guinea-Bissau.

Negara-negara yang diletakkan dalam Tier 3 mempunyai risiko terhadap kekangan dan bantuan oleh negara-negara asing, dan Presiden AS boleh memutuskan untuk tidak menyalurkan bantuan berdasarkan TVPA negara itu.

Untuk rekod, sejak akta itu diperkenalkan pada 2000, kedudukan terbaik pernah Malaysia kecapi ialah pada tahun 2000.

Bekas Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Datuk Seri Alwi Ibrahim dipetik sebagai berkata: - “Kedudukan ini adalah pencapaian terbaik negara sejak tahun 2007 iaitu setelah negara mempunyai perundangan khusus mengenai pemerdagangan orang”.

Sementara itu, seorang pegawai kanan Kementerian Dalam Negeri memberitahu Astro AWANI, buat masa kini Kementerian tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai laporan tersebut.