SEORANG bayi baru dilahirkan yang masih bertali pusat ditemui hidup di sisi ibunya yang terkorban di bawah runtuhan rumah yang runtuh dalam kejadian gempa bumi di utara Syria pada Isnin.

Saudara-mara keluarga mangsa terpaksa memotong tali pusat bayi itu yang masih terikat pada ibunya untuk menyelamatkannya, lapor AFP.

Bayi itu adalah satu-satunya yang terselamat apabila seluruh ahli keluarganya maut dalam runtuhan rumah mereka di Jindayris yang dikuasai pemberontak.

BACA SEMUA BERHUBUNG GEMPA BUMI TURKIYE DI SINI

Rakaman itu menunjukkan seorang lelaki dari runtuhan bangunan empat tingkat yang runtuh sambil memegang bayi kecil. - Gambar/ Media sosial


Jumlah kematian akibat gempa bumi kuat di Turkiye dan Syria pada pagi Isnin, meningkat kepada lebih 5,000 orang pada Selasa.

Di Turkiye, seramai lebih 3,000 orang disahkan maut, manakala mangsa korban di Syria ketika ini lebih 2,000 orang.

Sementara itu, seorang saudara, Khalil al-Suwadi berkata, mereka mendengar tangisan ketika menggali runtuhan rumah berkenaan untuk mencari mangsa yang terselamat.

"Kami mendengar suara semasa kami menggali. Kami membersihkan habuk dan mendapati bayi dalam keadaan bertali pusat, jadi kami memotongnya dan sepupu saya membawanya ke hospital," katanya dilapor AFP.

Video bayi berkenaan diselamatkan menjadi tular di media sosial.

Rakaman itu menunjukkan seorang lelaki dari runtuhan bangunan empat tingkat yang runtuh sambil memegang bayi kecil.

Dalam kejadian itu, bapa, ibu dan empat adik-beradiknya ditemui maut di bawah runtuhan kediaman mereka.

Gempa Turkiye | Perintah darurat di 10 wilayah selatan selama 3 bulan