GLASIER dunia mengecut dan menghilang lebih cepat daripada yang disangkakan oleh saintis.

Menurut satu kajian terbaharu, dua pertiga diunjurkan akan lenyap menjelang akhir abad ini mengikut aliran perubahan iklim semasa.

Kajian dalam Jurnal Sains yang didedahkan pada Khamis itu meneliti semua 215,000 glasier yang ada di dunia tidak termasuk yang terdapat pada kepingan ais di Greenland dan Antartika dengan cara yang lebih komprehensif berbanding kajian terdahulu.

Pengiraan para saintis menggunakan tahap pemanasan yang berbeza, berapa banyak glasier akan hilang, berapa trilion tan ais akan cair, dan berapa banyak ia akan menyumbang kepada kenaikan paras laut.

Dalam kebanyakan kes, anggaran kecairan adalah lebih mengejutkan daripada ramalan awal.

Kebanyakannya kajian glasier mendapati ia sedang menuju kepupusan.

Dalam senario terburuk, 83 peratus daripada glasier dunia mungkin hilang menjelang tahun 2100.

Dunia kini berada di landasan untuk kenaikan suhu 2.7 darjah Celsius sejak zaman praindustri, menjelang tahun 2100 bermakna kehilangan 32 peratus daripada jisim glasier dunia, atau 68 peratus daripada glasier hilang.

Keadaan itu akan meningkatkan kenaikan paras laut sebanyak 4.5 inci (115 milimeter) sebagai tambahan kepada laut yang sudah menjadi lebih besar daripada lembaran ais yang mencair.

Para saintis berkata kenaikan paras laut pada masa depan akan lebih didominasi daripada pencairan kepingan ais, bukan glasier.

Kehilangan glasier adalah mengenai penyusutan bekalan air untuk sebahagian besar penduduk dunia, lebih banyak risiko daripada kejadian banjir dan kehilangan tempat bersejarah yang dilitupi ais dari Alaska ke Pergunungan Alps.