SANLIURFA: Ia mungkin tidak semasyhur Piramid Giza di Mesir mahupun Stonehenge di England, tetapi Gobeklitepe di Sanliurfa, Turki adalah sebuah ‘projek impian’ atau ‘syurga’ terbaharu buat para ahli arkeologi dari serata dunia.

Terletak di atas puncak bukit di wilayah tenggara bumi Anatolia, Gobeklitepe bermaksud Potbelly Hill dalam bahasa Turki kerana bentuknya yang kelihatan dari sisi seperti perut manusia buncit.

Gobeklitepe ditemukan pada 1963 oleh Halet Cambel dan Robert Braidwood melalui projek usahasama Universiti Istanbul dan University of Chicago.

Bagaimanapun, ketika itu mereka tidak melihatnya sebagai satu penemuan luar biasa.

Hanya sekitar 1995, kerja-kerja ekskavasi serius bermula yang membawa kepada penemuan besar pada tahun berikutnya oleh ahli arkeologi Jerman, Profesor Klauss Schmidt.

Schmidt mendapati dan percaya bahawa Gobeklitepe adalah sebuah pusat aktiviti sosial tertua di dunia setakat ini, terbina ketika Zaman Batu Baharu atau Neolitik, kira-kira 10,000 sebelum Masihi atau sekitar 12,000 tahun yang lalu.

Ini bermakna ia dipercayai telah dibina kira-kira 7,000 tahun lebih awal sebelum pembinaan piramid dan Stonehenge, malah sebelum terciptanya seni penulisan mahupun roda untuk pergerakan manusia serta pengangkutan.

arkeologi

Mengapa monumen ini dibina?

Sebelum ini, umum memahami bahawa manusia zaman Neolitik adalah sekadar pemburu yang hidup nomad atau berpindah-randah.

Namun, penemuan Gobeklitepe memberi gambaran baharu yang lebih jelas tentang gaya hidup mereka. Monumen ini memberi petunjuk yang mereka sebenarnya hidup dalam sebuah masyarakat yang mempunyai sistem organisasi sosial dan pengawasan kerja yang teratur.

Pakar arkeologi dari Universiti Istanbul, Profesor Mehmet Ozdogan yang ditemui pada simposium Tas Tepeler, The Land of Grand Transformation berkata, secara amnya penemuan baharu itu memperbetulkan naratif peradaban manusia di zaman Neolitik yang diketahui sebelum ini, sekurang-kurangnya di kawasan Gobeklitepe itu.

Gobeklitepe

“Kumpulan pemburu adalah sebuah komuniti yang ringkas dan tidak terlalu kompleks, berbeza dengan komuniti yang membina Gobeklitepe.

“Mereka adalah masyarakat yang mula tinggal setempat dan mempunyai struktur organisasi komuniti yang sangat tersusun.”

arkeologi

Ketua Penyelidik dan Kerja Lapangan di Gobeklitepe, Dr Lee Clare pula tidak melihat struktur ini sebagai sebuah tempat pemujaan semata-mata tetapi lebih kepada medan pelbagai aktiviti.

Katanya, ia bukan sahaja tertakluk kepada satu komuniti sahaja tetapi menjadi tempat pertemuan pelbagai kumpulan pemburu yang berbeza dari kawasan sekitarnya.

Begitupun kata Dr Lee, masih terlalu awal untuk menyimpulkan adakah ini merupakan permulaan tamadun terawal dunia kerana masih terlalu banyak yang belum diteroka dan dikaji dengan terperinci.

Ini kerana setakat hari ini, hanya lebih kurang 10 peratus sahaja dari kemungkinan keluasan keseluruhan tapak ini telah diekskavasi.

“Setiap tahun, pasti ada penemuan baharu kerana kawasan ini luas dan masih belum diterokai sepenuhnya,” jelasnya.

Siapa yang membinanya?

Persoalan siapa yang membinanya datang daripada fakta di mana tiada atau masih belum menemukan sebarang kesan penempatan purba dijumpai di sekitar Gobeklitepe.

Cuma ukiran simbol binatang yang terdapat pada tiang-tiang batu berbentuk ‘T’ itu menjadi petunjuk awal dari mana penempatan sebenar kumpulan pemburu ini kerana ekspresi ikonografi yang sama turut ditemukan di beberapa lagi kawasan di sekitar wilayah ini.

Melihat kepada strukturnya, boleh dianggap ia memerlukan tenaga kerja yang besar. Barang kali dipercayai ia dibina bersama oleh beberapa kumpulan pemburu dari penempatan berbeza yang hidup sekitar lingkungan 200 km dari Gobeklitepe.

Ketika ini kerja ekskavasi terus giat dijalankan untuk mencari artifak-artifak lain dalam usaha kita memahami dengan lebih lanjut tentang kehidupan manusia pada zaman Neolitik.

Diiktiraf UNESCO sebagai Khazanah Dunia 

Diiktiraf sebagai Khazanah Dunia oleh UNESCO pada 2018, Gobeklitepe boleh dikunjungi setiap hari dari jam 8.30 pagi hingga 7 malam dengan bayaran 55 Lira (sekitar RM 26) untuk dewasa dan percuma untuk kanak-kanak bawah usia 8 tahun.



Krew Astro AWANI berada di Sanliurfa, Turki sempena Simposium Tas Tepeler, The Land of Transformation di bawah kelolaan Kementerian Budaya dan Pelancongan Turki.