PENGHARAMAN sementara China terhadap perdagangan haiwan liar perlu dijadikan larangan kekal.

Ini saranan Tabung Hidupan Liar (World Wide Fund for Nature atau WWF) melalui satu kenyataan yang disiarkan Badan Penyiaran Britain (BBC).

Langkah pengharaman sementara diambil China ekoran penularan novel koronavirus keseluruh dunia yang sudah mengorbankan lebih 400 nyawa dan semakin meningkat.

Kes kematian kini berlaku di luar China

Pada Selasa, berita diterima tentang korban koronovirus kedua di luar China dengan kematian dilaporkan di Hong Kong.

Seorang warga Hong Kong berumur 39 tahun yang pulang dari Wuhan pada 23 Januari meninggal akibat komplikasi jantung pada awal pagi Selasa.

Sebelum itu Filipina mencatatkan kematian luar China pertama pada Ahad.

Seorang warga China dari Wuhan berumur 44 tahun meninggal sementara teman wanitanya masih menerima rawatan setelah kedua dua mereka jatuh sakit.

Penularan ini berkemungkinan bertukar ke fasa `pandemik’ sekiranya kes jangkitan keseluruh dunia dan kematian di luar China meningkat dengan mendadak.

Kelawar punca penularan perlu lebih siasatan

Menurut laporan BBC itu lagi, pakar dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (World Health Organisation atau WHO) akui wujud kemungkinan besar koronavirus terbaharu ini berpunca dari sebaran kuman dari kelawar.

Namun tidak diketahui samaada patogen atau bakteria dan kuman dari kelawar berjaya `melompat’ ke spesis lain yang belum dikenalpasti, dan dari situ, berjangkit kepada manusia pula.

Jika itu cara transmisi koronavirus terkini, maka usaha perlu dipertingkat untuk mengenal pasti apa sebenarnya spesis pengantara yang berbahaya ini.

Kewujudan pasar menjual haiwan liar samaada hidup atau disembelih menjadi sumber yang berpotensi untuk menyebar kuman dan patogen baharu kepada manusia.

Pengharaman sementara tidak mencukupi

China sudah mengambil langkah mengharam sementara perdagangan haiwan liar bagi tujuan makanan atau pemeliharaan selepas berlakunya penularan koronavirus.

Walaupun ini langkah yang baik tetapi disifat sebagai tidak memadai.

Sepatutnya, pengharaman itu bukan hanya perlu untuk mencegah bahaya kepada manusia tetapi wajar diambil bagi tujuan menghentikan sepenuhya sebarang pemerdagangan haiwan liar.

Permintaan untuk pelbagai organ dari haiwan eksotik liar untuk tujuan pemakanan mahupun ubat ubatan merupakan antara penyebab kepupusan pelbagai spesis hutan.

Sumber penularan utama

Pakar kesihatan dunia menganggarkan lebih 70% dari penularan wabak penyakit berpunca dari binatang, terutama kalangan spesis liar.

Virus SARS (Severe Acute Respiratory Syndrom) dan MERS (Middle East Respiratory Syndrome) turut berpunca dari kelawar tetapi berpindah `hos’ kepada musang dan unta sebelum berjangkit kepada manusia.

Mengikut WHO, apabila manusia terdedah kepada haiwan tersebut melalui apa acara sekalipun, terutama jika disentuh sebagai makanan, jangkitan kuman dan patogen mudah berlaku.

Pendedahan kepada pelbagai haiwan eksotik menyebabkan kemunculan pelbagai virus, bakteria dan parasit yang sebelum ini belum ditemui ataupun dikenali.

Satu kajian WWF menunjukkan perdagangan haiwan liar haram bernilai sekitar AS$420 bilion setahun. Ini merupakan perdagangan haram keempat terbesar dari segi penjanaan pendapatan selepas dadah, penyeludupan manusia dan pemalsuan matawang.

Adakah Beijing akan berubah arah?

Buat masa ini, kerajaan China tidak berhasrat mengharam dagangan haiwan liar secara kekal.

BBC melaporkan kenyataan dari tiga ajensi berkaitan perdagangan haiwan menetapkan pemeliharaan, pengangkutan dan penjualan segala jenis haiwan liar hanya dikenakan selagi darurat wabak seluruh China belum berakhir.

Tindakan pengharaman sementara yang sama diambil Beijing sewaktu kemunculan SARS pada 2002.

Para pemerhati menganggap selagi penularan koronavirus ini tidak menunjuk tanda reda, selagi itulah mereka ada peluang dan akan mendesak Beijing secara berterusan untuk mengenakan pengharaman kekal.