AMERIKA SYARIKAT sedang membuat rancangan untuk lebih terlibat dengan negara-negara ASEAN berdasarkan pengaruh kuat China di rantau ini dan perang di Ukraine.

Matlamat utama Amerika adalah lebih kepada soal keselamatan dan integrasi ekonomi dengan ASEAN, walaupun bagaimana negara itu berhasrat untuk mencapai hasrat ini masih tidak jelas.

Butiran yang lebih konkrit mungkin akan didedahkan pada akhir Mei berikutan mesyuarat pemimpin Quad (acara tidak rasmi perkumpulan diplomatik antara Amerika Syarikat, Jepun, Australia dan India) di Jepun.

Unit Perisikan Ekonomi (EIU) tidak melihat penerimaan ASEAN terhadap inisiatif Amerika sebagai tanda bahawa negara-negara ASEAN memilih AS daripada China, sebaliknya sebagai usaha mengimbangi kedua-dua kuasa itu.

Pada 12-13 Mei lalu, Amerika menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak Khas ASEAN-AS 2022 di Washington DC. Pemimpin dari semua Negara-negara ASEAN hadir, kecuali Myanmar.

Pemimpin yang berhimpun mengeluarkan "kenyataan visi bersama" ketika berakhirnya mesyuarat dua hari, meliputi kerjasama maritim, hubungan ekonomi dan ketersambungan.

Kali terakhir Sidang Kemuncak Khas ASEAN-AS diadakan pada 2016 ketika pentadbiran Barack Obama. Satu lagi dicadangkan oleh pentadbiran Donald Trump, tetapi ditangguhkan kerana pandemik COVID-19.

Tahun ini, sebagai meraikan ulang tahun ke-45 hubungan Amerika-ASEAN, pentadbiran Joe Biden telah mengambil peluang untuk mengubah taktik dan meningkatkan penglibatannya dengan ASEAN.

Hubungan ekonomi sedia ada Amerika dengan ASEAN ialah substansial; menurut kenyataan Rumah Putih, Amerika telah menyediakan lebih daripada AS$12.1 bilion dalam pembangunan, ekonomi,bantuan kesihatan dan keselamatan kepada negara dan sekutu Asia Tenggara sejak 2002.

Amerika adalah sumber terbesar langsung asing pelaburan untuk ASEAN. Perdagangan dua hala antara Amerika dan ASEAN berjumlah hampir AS$260 bilion pada 2021.

Namun begitu, ASEAN melihat China sebagai kuasa ekonomi paling berpengaruh di rantau ini.

Perdagangan ASEAN yang lebih besar dengan China tidak bermakna negara tersebut merupakan pasaran destinasi terbesar untuk barangan ASEAN, tetapi ia mencerminkan peranan penting China dalam bekalan serantau ASEAN.

Untuk menandakan dorongan baharu hubungan yang lebih erat, inisiatif baharu bernilai AS$150 juta untuk blok ASEAN diumumkan pada sidang kemuncak tersebut.

Sebanyak AS$60 juta dana baharu akan disalurkan ke arah kerjasama maritim untuk mengukuhkan kapasiti penguatkuasaan undang-undang maritim negara-negara ASEAN.

Manakala AS$40 juta pelaburan dalam infrastruktur tenaga bersih, dan baki pembiayaan baharu akan disalurkan kepada bidang lain seperti pendidikan, inovasi, pengangkutan, digital dan penjagaan kesihatan.

Inisiatif dalam bidang ini dijangka akan diikuti dengan lebih banyak pelaburan dan penglibatan oleh syarikat dan institusi swasta Amerika.

Biden menunjukkan rasa hormat terhadap pemusatan ASEAN. Amerika menunjukkan fleksibiliti dalam bersetuju dengan kenyataan visi bersama yang mendamaikan, tidak terlalu mendesak negara-negara ASEAN dalam isu-isu sensitif.

Keputusan Amerika untuk tidak menekan ASEAN terlalu keras mengenai topik sensitif mencerminkan keutamaan negara itu untuk meningkatkan keselamatan dan kerjasama ekonomi.

Biden bercakap tentang ASEAN sebagai penting kepada rancangan Indo-Pasifiknya, walaupun Rangka Kerja Ekonomi Indo-Pasifik (IPFE) tidak disertakan dalam pernyataan visi bersama.

Butiran IPFE dijangka akan diumumkan apabila Biden melawat Jepun untuk sidang kemuncak pemimpin Quad pada akhir Mei, yang menunjukkan bahawa ASEAN bukan bahagian tengah Pelan IPFE.

EIU melihat cadangan peningkatan dalam hubungan ASEAN-AS sebagai langkah positif yang akan membawa kepada hubungan dan kerjasama yang lebih erat antara dua pihak pada tahun-tahun akan datang.