MOSCOW: India menuntut Kanada menghantar pulang kira-kira 40 diplomat dari negara itu menjelang 10 Okt, berikutan dakwaan Ottawa bahawa New Delhi mungkin ada kaitan dengan pembunuhan seorang aktivis kemerdekaan Sikh di Kanada, Sputnik memetik laporan Financial Times pada Isnin, merujuk individu yang biasa dengan tuntutan itu.

Satu daripada sumber memberitahu media bahawa Kanada mempunyai 62 diplomat di India, sambil menambah bahawa New Delhi telah memaklumkan Ottawa untuk mengurangkan jumlah itu sebanyak 41 orang.

Sumber lain berkata New Delhi telah mengancam untuk membatalkan kekebalan diplomatik diplomat Kanada yang kekal selepas tarikh itu, kata laporan itu.

India dilaporkan berkata ia mahukan "kesamaan" dalam jumlah dan gred diplomat yang ditempatkan di setiap negara.

Perdana Menteri, Justin Trudeau berkata pada September bahawa Kanada sedang meneliti "dakwaan yang boleh dipercayai" yang berpotensi mengaitkan pegawai India dengan pembunuhan Hardeep Singh Nijjar pada 18 Jun oleh dua lelaki bersenjata bertopeng di Surrey, British Columbia.

Pemimpin pemisah terkemuka itu berkempen untuk mewujudkan sebuah negara Sikh yang merdeka di India yang dinamakan Khalistan.

Susulan insiden itu, Kanada mengusir seorang diplomat India berpangkat tinggi yang didakwa ada kaitan dengan perisik asing India.

Sebagai tindak balas kepada tindakan Ottawa, pihak berkuasa India mengumumkan keputusan mereka untuk mengusir seorang diplomat kanan Kanada dan memintanya meninggalkan negara itu dalam tempoh lima hari.

Kementerian Luar India kemudiannya menggesa rakyatnya yang merancang untuk melawat atau sedang berada di Kanada supaya lebih berhati-hati memandangkan "aktiviti anti-India yang semakin meningkat".

--BERNAMA-SPUTNIK