Selepas lebih daripada tiga tahun operasi pertempuran, Iraq mengumumkan pada Sabtu bahawa perjuangan menentang kumpulan militan Daish berakhir selepas pasukan ketenteraan negara mengusir ekstremis dari semua wilayah yang pernah ditakluk kumpulan itu.

Perdana Menteri Haider Al-Abadi secara rasmi mengumumkan kemenangan dalam ucapan yang disiarkan di televisyen negara Iraq malam Sabtu.

Bagaimanapun, para pegawai Iraq dan Amerika Syarikat (AS) memberi amaran bahawa cabaran-cabaran utama tetap ada walaupun kemenangan ketenteraan.

"Masyarakat Iraq yang dihormati, tanahair kita telah dibebaskan sepenuhnya.

"Impian pembebasan telah menjadi kenyataan. Kami mencapai kemenangan dalam keadaan yang sukar dan dengan pertolongan Tuhan, keteguhan rakyat kita dan keberanian pasukan tentera kita, kita menang.

"Bendera Iraq terbang tinggi hari ini ke atas semua wilayah Iraq dan pada kawasan paling jauh di sempadan," katanya, yang berdiri di hadapan anggota keselamatan paling kanan pasukan keselamatan Iraq.

Menurut Associated Press, berikutan kenyataan Al-Abadi, pejabatnya mengisytiharkan cuti umum Ahad dalam perayaan kemenangan, menurut kenyataan rasmi dari pejabat perdana menteri.

Pasukan Iraq melancarkan kawasan terakhir pejuang Daish di barat Iraq pada Sabtu dan menjamin sempadan Iraq-Syria bebas sekali gus menandakan berakhirnya operasi pertempuran terhadap pelampau.

"Semua tanah Iraq dibebaskan dari pengganas Daish dan pasukan kami mengawal sepenuhnya sempadan Iraq-Syria," kata Leftenan Jeneral Abdul-Amir Rasheed Yar Allah, Ketua Tentera Kanan Iraq dalam satu kenyataan pada petang Sabtu.

AS memuji pengumuman Perdana Menteri Iraq itu dan mengucapkan tahniah kepada rakyat Iraq dan pasukan keselamatan negara itu atas keberanian berjuang membanteras kumpulan Daish.

"Pakatan kita akan terus berdiri dengan Iraq bagi menyokong pasukan keselamatan, ekonomi dan kestabilan bagi membantu memastikan Daish terus mengancam rakyat Iraq serta menggunakan wilayahnya sebafai tempat tinggal," kata Brett McGurk, wakil khas Presiden AS menerusi kenyataan yang diposkan ke akaun Twitter rasminya.