AMMAN: Ekonomi Jordan bakal menghadapi tempoh yang lebih sukar dan mencabar jika beberapa negara penderma terus menggantung pembiayaan untuk agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi pelarian Palestin (UNRWA), kata ketua negara UNRWA di Jordan pada Selasa.

UNRWA yang menyediakan penjagaan kesihatan, pendidikan dan perkhidmatan lain, telah dilanda krisis sejak Israel mendakwa bahawa 12 daripada 13,000 kakitangannya di Gaza terlibat dalam serangan 7 Oktober tahun lalu.

Dakwaan itu mendorong penderma utama untuk menangguhkan pembiayaan kepada agensi berkenaan.

Jordan, yang terletak di tengah-tengah konflik Arab-Israel, menempatkan 2.4 juta pelarian Palestin, jumlah terbesar pelarian seumpama itu dan kebanyakkan rakyat Jordan berasal dari Palestin.

Menurut Pengarah UNRWA di Jordan, Olaf Becker, sehingga kini, Jordan sudah menyediakan AS$1 bilion dalam infrastruktur dan perkhidmatan lain kepada 10 kem Palestin di seluruh negara, di mana agensi itu menjalankan sekolah dan perkhidmatan kesihatan untuk hampir 400,000 penduduk.

UNRWA juga sudah memacu ekonomi dengan 7,000 peluang pekerjaan dan menyuntik lebih AS$120 juta peruntukkan gaji ke dalam ekonomi setiap tahun.

Perkhidmatannya turut menyokong lebih sejuta pelarian Palestin di negara itu dengan, secara purata, kos 20 peratus lebih rendah berbanding mana-mana negara yang lain.

Becker juga menegaskan, Jordan, sekutu setia Amerika Syarikat (AS), adalah penting untuk terus memperkasakan UNRWA, yang ditubuhkan pada 1949 di bawah mandat PBB selepas perang Arab-Israel yang pertama.