SEHARI sebelum rakyat Thailand membuang undi pada pilihan raya umum (PRU) hari ini, Istana Thailand mengeluarkan pengumuman oleh Raja Maha Vajiralongkorn yang menyampaikan pesanan supaya rakyat mengundi dengan ‘baik’.

Memetik laporan portal berita tempatan The Nation, kenyataan itu dikeluarkan pada 8.44 malam waktu tempatan pada Sabtu mengambil kata-kata ayah kepada Raja Vajiralongkorn, iaitu mendiang Raja Bhumibol dalam ucapannya pada Disember 1989.

Dalam ucapannya, Raja Bhumibol berkata: “Ingatkan satu perkara penting, bahawa dalam pentadbiran negara ini akan ada orang yang baik dan orang yang jahat. Tidak ada siapa-siapa yang boleh menjadikan semua orang baik.

“Untuk menjaminkan keselamatan dan keamanan negara, walaupun kita tidak boleh menjadikan semua orang baik, namun kita harus menyokong apa yang ‘baik’.” Kita harus memastikan orang yang ‘baik’ memerintah dan orang yang ‘jahat’ tiada kuasa untuk melakukan kekacauan dan gangguan.”

Menurut laporan akhbar tempatan Bangkok Post, Raja Vajiralongkorn turut menegaskan harapannya agar semua rakyat serta pegawai kerajaan untuk mempertimbangkan mesej tersebut.

Bagaimanapun, netizen bertindak balas kepada mesej itu di Twitter dengan menggunakan tanda pagar #โตแล้วเลือกเองได้ yang bermaksud “kami sudah dewasa dan boleh memilih untuk diri sendiri.”




Kebanyakan tweet yang menggunakan tanda pagar berkenaan berasaskan sentimen seolah-olah menolak mesej tersebut yang menunjuk kepada pembaharuan dalam landskap politik negara Gajah Putih itu.

Hari ini, lebih 51 juta pengundi dijangka mengundi bagi memilih 500 wakil ke Dewan Perwakilan, di mana 350 deripada mereka dipilih secara langsung menerusi pilihan raya kawasan, manakala 150 akan dilantik menerusi senarai perwakilan parti.