LEBIH daripada separuh remaja berusia 17 tahun melaporkan kesihatan mental mereka berada dalam keadaan yang lemah sejak perintah berkurung dilaksanakan.

Kajian daripada Universiti Oxford melibatkan 19,000 pelajar dari 237 sekolah di Oxfordshire itu juga menunjukkan remaja berusia 15 dan 18 tahun antara yang paling teruk terjejas dengan pelaksanaan itu.

Tinjauan itu menilai kesejahteraan mental, kegelisahan, pola tidur, keselamatan dalam talian, dan faktor perlindungan seperti latihan, interaksi sosial dan sikap untuk mendapatkan sokongan kesihatan mental.

Kajian itu juga meneliti lebih 200 faktor utama dalam kehidupan dan jangkaan golongan muda berusia lapan ke 18 tahun dengan harapan dapat memantau kesihatan mental mereka semasa perintah berkurung.

Analisis penuh masih belum diperolehi namun laporan awal menunjukkan pelajar yang lebih berusia lebih cenderung berasakan mental mereka dalam keadaan yang lemah.

Dr Karen Mansfield dari Jabatan Psikiatri universiti tersebut menyatakan pihaknya kini mengeluarkan keputusan paling relevan untuk digunakan sekolah dan pembuat dasar dalam usaha membantu pelajar.

Tambahnya, selepas ini mereka akan cuba mencari faktor penyebab di sebalik angka-angka dalam kajian tersebut dan mengenal pasti pelajar mana yang berasakan kesihatan mental tidak berada dalam keadaan yang baik.

Berdasarkan dapatan daripada kajian itu, beberapa inisiatif termasuk poster akan dipasang di sekolah dan video pendek bakal dihasilkan untuk membantu meningkatkan kesedaran berkaitan kesihatan mental kepada pelajar.