MOSCOW: Gergasi teknologi Amerika Syarikat (AS), Google perlu menangguhkan pelancaran bot sembang kecerdasan buatannya, Bard, di Kesatuan Eropah (EU) kerana syarikat itu tidak memberikan maklumat yang mencukupi tentang cara alat AI akan melindungi privasi orang Eropah, Suruhanjaya Perlindungan Data Ireland, penyelia data utama Google di bawah Peraturan Perlindungan Data Am EU berkata pada Selasa, lapor Sputnik.

"Google baru-baru ini memaklumkan Suruhanjaya Perlindungan Data tentang hasratnya untuk melancarkan Bard di EU minggu ini... (badan pemantau) tidak mempunyai sebarang taklimat terperinci mahupun melihat penilaian kesan perlindungan data atau sebarang dokumentasi sokongan pada ketika ini," kata Timbalan Pesuruhjaya Graham Doyle.

Beliau berkata: "Bard tidak akan dilancarkan minggu ini."

Badan pemantau Ireland telah meminta penilaian terperinci dan jawapan Google tentang cara AI mematuhi peraturan perlindungan data EU "sebagai perkara yang mendesak" dan sedang menunggu jawapannya. Isu itu berada di bawah "pemeriksaan berterusan" oleh badan pemantau yang akan memberikan maklumat kepada agensi data Eropah yang lain "secepat mungkin".

Bard ialah bot sembang AI percubaan dan perbualan Google yang diperkenalkan pada 6 Feb, yang pada mulanya dikuasakan oleh Model Bahasa Google untuk Aplikasi Dialog (LaMDA) dan kini dikuasakan oleh model bahasa besar (LLM) PaLM 2 yang paling maju syarikat, dan direka bentuk untuk berfungsi sama ke OpenAI's ChatGPT.

Bagaimanapun, tidak seperti ChatGPT, Bard mampu menarik maklumat daripada internet.

Model bahasa ChatGPT yang dilancarkan pada akhir November, telah menerima ulasan bercampur untuk keupayaannya meniru perbualan manusia dan menghasilkan teks unik berdasarkan input pengguna.

Ada yang memuji model itu kerana aplikasi profesionalnya, seperti pembangunan kod, manakala yang lain mengkritik potensinya untuk disalah guna seperti pelajar menggunakan model itu untuk menulis esei.

-- BERNAMA