NEW YORK: Kekayaan Mark Zuckerberg merosot sebanyak AS$31 bilion, antara kejatuhan terbesar dalam sehari, selepas keputusan suku keempat Meta Platforms Inc. meleset jauh daripada jangkaan penganalisis.

Meta berada di tengah-tengah kejatuhan saham paling besar selepas pendapatannya pada Rabu menunjukkan tiada pertumbuhan dalam pengguna Facebook bulanan suku lepas berbanding tempoh sebelumnya, meningkatkan kebimbangan mengenai pertumbuhan masa depan syarikat. Saham jatuh 24 peratus pada 10,25 pagi di New York Khamis.

Penurunan mendadak Meta membuatkan kekayaan Zuckerberg, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu, dengan nilai bersih kira-kira AS$92 bilion, turun daripada AS$120.6 bilion ketika pasaran ditutup pada Rabu, menurut Indeks Billionaires Bloomberg. Ia cukup untuk mengeluarkannya dari senarai 10 individu terkaya di dunia buat kali pertama sejak Julai 2015.

Kehilangan kekayaan sehari sebanyak AS$31 bilion akan disenaraikan sebagai yang kedua terbesar pernah disebabkan oleh penurunan harga saham, disaingi oleh perubahan yang tidak menentu dalam kekayaan Elon Musk.

Musk kerugian AS$35 bilion dalam sehari pada bulan November apabila saham Tesla Inc. jatuh berikutan tinjauan pendapat Twitter di mana Musk bertanya jika dia perlu menjual 10 peratus kepentingannya dalam syarikat itu. Nilai bersihnya juga menjunam AS$25.8 bilion minggu lalu.

Pengasas bersama Meta juga menghadapi kemerosotan yang tidak pernah berlaku sebelum ini dalam kekayaan peribadi mereka.

Dustin Moskovitz, orang ke-79 terkaya di dunia dengan nilai bersih AS$21.2 bilion pada Rabu, telah kehilangan kira-kira AS$3 bilion, manakala Eduardo Saverin, bernilai AS$17.5 bilion, turun lebih daripada AS$4 bilion.

Kekayaan peribadi AS$2.5 bilion Sheryl Sandberg, Ketua Pegawai Operasi Meta, jatuh lebih daripada AS$100 juta, menurut data yang dikumpulkan oleh Bloomberg.

Berbanding dengan Zuckerberg, bagaimanapun, kekayaan Sandberg kurang tertumpu dalam saham syarikat.

Perkembangan baharu itu mengecewakan Meta pada ketika beberapa pertelingkahan membabitkan kawal selia dan peralihan strategiknya dalam pertaruhan metaverse.

Sementara itu, platform lain seperti TikTok dan YouTube pula semakin mendapat tempat dengan pengguna yang lebih muda.