WASHINGTON: Kerajaan Amerika Syarikat (AS) mengumumkan pelaksanaan beberapa lagi sekatan baharu berhubung pasukan separa tentera Wagner Rusia di Afrika, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Jabatan Negara AS pada Selasa berkata sekatan dikenakan ke atas beberapa organisasi di Republik Afrika Tengah (CAR) kerana hubungan mereka dengan Wagner.

"Amerika Syarikat mengenakan sekatan ke atas beberapa entiti di Republik Afrika Tengah hari ini berhubung kaitan mereka dengan organisasi jenayah transnasional yang dikenali sebagai Kumpulan Wagner, dan atas penglibatan mereka dalam aktiviti yang menjejaskan proses dan institusi demokrasi dalam CAR melalui perdagangan haram sumber asli negara itu," menurut kenyataan jabatan itu.

Selain itu, seorang warga Rusia yang bekerja sebagai pengurus Wagner di Mali, Afrika Barat juga dimasukkan dalam senarai sekatan.

"Di mana-mana sahaja Wagner bekerja, berlaku kematian dan kemusnahan," menurut kerajaan AS.

Perbendaharaan AS berkata Wagner telah melakukan "penyalahgunaan hak asasi manusia secara meluas selain merampas sumber semula jadi" di beberapa negara di Afrika.

"Pasukan tentera proksi Kremlin atau Kumpulan Wagner, menjalankan operasi tempur di seluruh dunia, termasuk perang Rusia di Ukraine," menurut Perbendaharaan dalam satu kenyataan.

Mana-mana aset mereka yang dikenakan sekatan di AS akan dibekukan dan warga AS dilarang menjalankan perniagaan dengan mereka. Pada Januari, Washington menetapkan bahawa Wagner merupakan "organisasi jenayah transnasional yang penting".

Masa depan Wagner dan ketuanya belum diketahui berikutan pemberontakan pada hujung minggu, yang menyaksikan tentera Wagner menduduki bandar Rostov-on-Don di selatan Rusia dan kemudian berarak ke arah Moscow.

Dalam perjanjian untuk meredakan pemberontakan, ketua Wagner Yevgeny Prigozhin ditawarkan perlindungan di Belarus.

-- BERNAMA