WASHINGTON: Bintang Titanic, Leonardo DiCaprio berada di Washington pada Isnin untuk memberi keterangan dalam perbicaraan rasuah politik melibatkan seorang bintang hip-hop tahun 90-an dan ahli perniagaan warga Malaysia dalam buruan.

Prakazrel 'Pras' Michel yang juga pengasas kumpulan Fugees didakwa membantu menyalurkan wang secara rahsia daripada Low Taek Jho atau Jho Low, bertujuan mempengaruhi politik Amerika Syarikat (AS).

Jho Low yang dikatakan melarikan diri ke China dan masih bebas, didakwa menggunakan dana 1MDB untuk berbelanja secara mewah, melabur dalam filem DiCaprio dan berhubungan dengan individu kaya, terkenal dan berpengaruh dalam politik.

DiCaprio memberitahu juri bahawa Jho Low merancang untuk menderma sekitar AS$30 juta (RM132 juta) bagi membantu kempen pemilihan semula bekas Presiden Barack Obama pada tahun 2012.

"Dia (Jho Low) menyebutnya secara santai apabila memberitahu mahu menderma kepada Parti Demokrat.

"Dan reaksi balas saya...Wow! Itu wang yang banyak," ujarnya yang memutuskan hubungan dengan Jho Low pada 2015 selepas keraguan timbul berhubung kaitannya dengan kehilangan wang berbilion dolar daripada akaun 1MDB.

Michel pula didakwa menyalurkan wang itu secara rahsia daripada Jho Low kepada kempen pilihan raya Obama menerusi syarikat palsu.

Mengikut undang-undang AS, sumbangan dana untuk kempen politik daripada warga asing adalah satu kesalahan jenayah.

Michel turut didakwa bersetuju terlibat dalam usaha melobi pada 2017 bagi membantu kerajaan China membawa pulang jutawan Guo Wengui yang berada di AS, selain cuba mempengaruhi pentadbiran bekas Presiden AS, Donald Trump untuk menangguhkan siasatan ke atas Jho Low.

Michel, 50, mengaku tidak bersalah. - Sinar Harian