JAKARTA:Kes kumulatif positif COVID-19 di Indonesia menjangkau setengah juta pada Isnin di mana 502,110 kes keseluruhan telah direkodkan dengan 16,002 kes kematian, setakat Isnin.

Peningkatan kes harian yang mendadak melebihi 4,000 sejak November itu merunsingkan rakyat negara itu terutamanya mereka yang dalam dunia perniagaan dan perdagangan.

Malah, rakyat menganggap kerajaan tidak mengambil serius situasi itu dan tidak bertindak melaksanakan sekatan sosial sewajarnya di ibu kota, Jakarta bagi membendung penularan virus berkenaan.

“Kerajaan tidak serius dan rakyat semakin letih,” kata Ahmad Rozali yang bekerja sebagai peniaga pakaian di Pasar Tanah Abang kepada Reuters.

Oleh kerana peningkatan kes harian mendadak di negara itu sejak November lalu, rakyat Indonesia semakin bimbang tentang pendapatan dan perniagaan mereka yang terjejas.

“Jika kami ingin memulakan perniagaan, perniagaan itu akan gagal oleh kerana situasi ekonomi yang semakin menderai,” kata seorang lagi peniaga, Dewi Nuraini.